INDUSTRI

Full kontroll med skipsfarten

Tore Stensvold
1. juni 2009 - 13:38

Alle skip over 300 bruttotonn som går i internasjonal fart, skal ha utstyr installert om bord som via satellitt sender melding til en sentral base over skipets ID og posisjon til enhver tid.

Målet er både å sikre skipsfarten samt hindre eller overvåke ulovlig aktivitet. LRIT innføres etter en internasjonal avtale som ble inngått i 2006.

Fristen for innføring er satt til utgangen av 2009.



Nasjonal base

I Norge jobber Kystverket og Sjøfartsdirektoratet med innføring av LRIT. Det betyr at alle skip som omfattes av pålegg om LRIT skal ha godkjent utstyr installert og testet.

Skip som ikke har utstyret i orden etter 30. juni, kan få anmerkning ved kontroller.

I Norge oppretter Kystverket en nasjonal database som kontinuerlig registrerer oppdaterte informasjon om norske skip som automatisk blir videresendt til Lisboa, der EUs sjøsikkerhetsorgan EMSA har etablert datasenteret for LRIT.



Sikkerhet og sporing

Informasjon fra LRIT systemet kan brukes av myndigheter i forbindelse med trafikkovervåking, transportplanlegging, kontroll og inngrep overfor fartøy som utgjør en fare for sjøsikkerheten eller kan være en trussel.

Systemet kan også være viktig i forbindelse lokalisering av forulykkede og for å skaffe oversikt over skip i nærheten av ulykkesområder eller ved ulovlig aktivitet.



Fire ganger daglig

Long Range Identification and Tracking (LRIT) er et satellittbasert system for identifikasjon og sporing av fartøy.

LRIT er en del av et større overvåkingskonsept basert på utvikling og integrering av elektroniske hjelpemidler.

LRIT-systemet skal integreres med skipsrapporteringssystemet SafeSeaNet og det automatiske skipsidentifikasjonssystemet AIS, som i dag driftes av Kystverket.

Alle skip må sende informasjon om posisjon og skips-ID fire ganger i døgnet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.