Prosjekter

Full fart mot ny E6: Åpner strekningen Hamar-Brumunddal før sommerferien

- Vi er ferdige med ca 84 prosent av veibyggingen, forteller Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Skarpsnotunnelen ved Moelv åpnet for tofeltstrafikk natt til i dag.
Skarpsnotunnelen ved Moelv åpnet for tofeltstrafikk natt til i dag. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
18. des. 2019 - 09:28

I går kveld kunne det nye tunnelløpet i Skarpsnoberget like sør for Moelv tas i bruk.

Det betyr at E6-trafikantene nå har tatt i bruk nesten tre mil med nylagt asfalt på strekningen Kåterud-Moelv, i tillegg til 12 kilometer med ferdig firefeltsvei fra Kolomoen til Kåterud.

– E6-trafikantene har fått tatt i bruk mye nybygd vei de siste ukene. Når vi nå også får åpnet E6 gjennom Skarpsnotunnelen kommer trafikantene til å merke at reisetiden reduseres. Med nyåpnet firefeltsvei sør for Hamar og nesten tre mil med nybygd tofeltsvei mellom Hamar og Moelv nærmer reisetiden seg nå det den var før vi startet på den store utbyggingen av E6 gjennom Hedmark, sier prosjektdirektøren i Nye Veier E6 Innlandet.

Skipstunnelens tversnitt er 49 x 36 meter. Det betyr fjerning av dobbelt så mye stein som i verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen.
Kommentar

Må det «bompenger» til? 

Det er det nybygde og fremtidige nordgående tunnelløpet som nå blir tatt i bruk.

– Tunnelen er ikke komplett ferdig med elektro/lys, men vi er sikre på at trafikantene vil sette stor pris på å kjøre gjennom det nye tunnelløpet, og at dette vil fungere godt de neste månedene. Etter jul starter totalentreprenøren Veidekke med å ferdigstille det sørgående tunnelløpet, forteller Moshagen.

Nye Veier melder om god fremdrift i prosjektet, der de skal bygge 43 kilometer med firefelts motorvei for 110 km/t på 41 måneder fra datoen for kontraktsigneringen med entreprenørene.

«Dersom mennesker oppholder seg i et område der massene glir ut eller raser kan de miste livet (...)», står det i analysen VG har fått tilgang til.
Les også:

Bane Nor visste at det var fare for store skader ved ras

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.