Vard leverer hybridbåten Multi Innovator til FSV Group

FSV Group venter med å bli helelektrisk til batteriene er billigere

– Vi har gjort en vurdering på at teknologiutviklingen går så fort, at det kan være fornuftig å vente.

FSV Group har fått levert hybridbåten Multi Innovator fra Vard. De venter med å bli helelektriske til batteriene er blitt bedre.
FSV Group har fått levert hybridbåten Multi Innovator fra Vard. De venter med å bli helelektriske til batteriene er blitt bedre. (Kjell Stian Brunes - Brunes Foto)
EKSTRA

– Vi har gjort en vurdering på at teknologiutviklingen går så fort, at det kan være fornuftig å vente.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Vard Aukra leverte denne uken den første av to nye frakt- og servicebåter til Molde-selskapet FSV Group.

I utgangspunktet sparer rederiet 20 prosent av drivstoffutgiftene med det dieselelektriske framdriftssystemet. Planen er å øke drivstoff- og miljøbesparelsen når batteriteknologien er kommet lenger.

– Det er klargjort for batteridrift, så på et eller annet tidspunkt kan vi sette inn batterier som gjør at vi i enkelte tilfeller kan gå kun på strøm, og ikke bruke dieselgeneratorene for å produsere strømmen, sier Arild Aasmyr, daglig leder i FSV Group, til TU.

Det nye fartøyet er blant annet utrustet med en fjernstyrt undervannsfarkost (ROV), dynamisk posisjonering (DP), spesialtilpasset dekksutstyr, samt dieselelektrisk framdriftssystem.

Lydløs service

Rederiet kommer ikke til å fjerne dieselgeneratoren helt, men planen er at båten etter hvert skal kunne stime mellom land og oppdrettsanlegg, gjøre enkle operasjoner på anleggene og ligge til kai med kun batterier.

FSV vurderer at batteriteknologien kommer til å utvikles såpass mye i tiden framover, at det blir mer lønnsomt å vente med å installere batteri.

– Vi har gjort en vurdering på at teknologiutviklingen går såpass fort, at det kan være fornuftig å vente til man har mer effektiv og rimeligere batteriteknologi tilgjengelig, sier Aasmyr, og legger til at lydløs drift også er et viktig argument for elektrisk framdrift.

Ett skrog

Multi Innovator, som båten heter, er oppkalt etter teknologien om bord. Ifølge Aasmyr er båten utstyrt med den ferskeste teknologien for servicefartøy, og skal være relevant i flere år framover. 

Multi Innovator

Service- og fraktefartøyet er bygget ved Vard Aukra, og drives av FSV Group.

Fartøyet er 19 meter langt og 10 meter bredt. Nettotonnasje: 172.000. Skrogmateriale: Stål.

Framdriften er dieselelektrisk.

 

Båten er også bygget for å gjøre oppdrag i røffere sjø, ettersom mange oppdrettsanlegg flyttes til mer eksponerte kyststrøk. 

– Dette er en ettskrogsbåt som sånn sett er mer sjødyktig enn katamaraner. Båten er designet for å tåle grovere sjø fordi anleggene er vesentlig mer eksponert enn de var for noen år siden. Dimensjonene på anleggene er også blitt vesentlig større. Større ankre, tyngre fortøyningsline og tyngre utstyr skal håndteres, og da trenger vi kraftigere utstyr enn de 14,99-meters katamaranene som har dominert markedet fram til nå, sier Aasmyr. 

Arbeidsoppgavene på den nye båten vil bli de samme som på andre servicebåter, men dekksutstyret er tilpasset slik at oppgavene kan løses mer effektivt og med mindre påkjenning for mannskapet.

– Multi Innovator er et resultat av et godt og lokalt samarbeid. Her har rederi, designere, skipsbyggere, utstyrs- og tjenesteleverandører fra regionen jobbet godt sammen, og skapt en trivelig og effektiv arbeidsplass for FSV Group sitt team
om bord, sier Geir Larsen, verftsdirektør i Vard Aukra, i en pressemelding.

Har 11 fartøyer

Servicedelen av FSV Group omsatte for knappe 42 millioner kroner i fjor, og hadde et driftsresultat på 9,5 millioner kroner.

Selskapet har i alt 11 fartøyer, inkludert to lektere, som driver sleping, frakt og service på oppdrettsanleggene.

Multi Innovator er 19 meter lang, og 10 meter på det bredeste. Søsterskipet leveres fra verftet i 2019.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå