Av de 265 flyteknikerne som står i fare for å miste jobbene sine på Sola, er tre organisert i Tekna og 13 i NITO.
– Dette er høyt spesialiserte arbeidsplasser. Det finnes ingen andre bedrifter på Vestlandet som kan utnytte akkurat vår spesialkompetanse, sier tillitsvalgte Stig Berg for de Tekna-organiserte sivilingeniørene på Braathens Technical Services på Sola.
Ikke redd for egen del
Han er likevel ikke redd for framtida om det nå går mot nedleggelse.
– Vi har alle en solid sivilingeniørbakgrunn, med høy kompetanse innen blant annet kvalitetssikret arbeid. Det er det etterspørsel etter i oljebransjen, sier han.
Sivilingeniøren med systemavionikk (”fly-elektro”) som spesialfelt liker likevel ikke tanken på at all kunnskapen som er bygd opp i løpet av 60 år nå skal smuldre bort.
– Det er tross alt flyvedlikehold vi brenner for. Ledelsen i SAS vet ikke hva de gjør, hvis de følger anbefalingen fra styret i Scandinavian Technical Services om å legge ned.
Sola-basen er den enheten i SAS-konsernet som har den tyngste kompetansen på Boeing 737, som danner ryggraden i SAS Braathens. Dette er det eneste flyselskapet i SAS-gruppen som går med overskudd.
Oslo uten kompetanse
Tillitsvalgte Leif Terje Wiik for NITO er enig i både Bergs vurdering av arbeidsmarkedet for hans kolleger, og risikoen for selskapet ved en nedleggelse.
– Vi er spesialister i tungt vedlikehold av blant annet de klassiske Boeing 737-maskinene her på Sola. Dette har de ikke noen kompetanse på i Oslo, som konsernet ønsker skal overta virksomheten på Sola. Da må maskinene til Storbritannia eller andre vedlikeholdsbaser, og det kan neppe være en god løsning på lang sikt, understreker han.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
Håper på statsråden
Berg og Wiik setter nå sin lit til at næringsminister Odd Eriksen, som eier en betydelig del av selskapet, nå skal sette press på styret i konsernet for at de skal vurdere nedleggelsen på nytt.
Det er meningen at styret i SAS kommer til å klubbe gjennom et vedtak i dag eller i morgen.