SAMFERDSEL

7 av 21 som døde i fritidsbåtulykker hadde drukket. Men promillegrensen forblir høy på sjøen

Nordmenn tar ikke fyllekjøring på sjøen på like stort alvor som med bil.

Sol, sommer og bryggeliv i Kragerø. Organisasjonen Av-og-til ber båtfolket vise både godt sjøvett og godt alkovett.
Sol, sommer og bryggeliv i Kragerø. Organisasjonen Av-og-til ber båtfolket vise både godt sjøvett og godt alkovett. Foto: NTB Scanpix
6. juli 2019 - 10:11

64 prosent av de spurte sier de ville latt være å sitte på om de visste at føreren av en bil hadde drukket alkohol, mens bare 49 prosent svarer at de ville latt være å sitte på om en båtfører hadde gjort det samme, viser en undersøkelse som er gjennomført for organisasjonen Av-og-til av Respons Analyse.

Organisasjonen mener at dagens promillegrense til sjøs kan påvirke holdningene vi har til båtkjøring og alkohol. I dag kan vi ha en promillegrense på 0,8 for å kjøre båter som er under 15 meter lange. På veiene er derimot promillegrensen 0,2.

– Det er kanskje ikke så rart at vi forholder oss ulikt til drikking i båt versus bil, i og med at det er ulike promillegrenser. Likevel er det nok mange som undervurderer faren knyttet til drikking på båt, sier generalsekretær Randi Hagen Eriksrud i alkovettorganisasjonen Av-og-til.

Mange toglinjer på Østlandet er forsinket på grunn av mye snø på togsporene.
Les også

Bane Nor: Vet ikke om Follobanen åpnes før rushet

Ulykkene skjer ofte om natten

Beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt viser at det er farligere i en fritidsbåt enn i en bil om man måler antall drepte per time brukt til aktiviteten. Av dem som døde i småbåtulykker i fjor hadde en tredel drukket alkohol.

Av-og-til, som er en organisasjon som jobber for godt alkoholvett, etterlyser en vurdering av promillegrensen for småbåter.

En rapport om fritidsbåtulykker fra Havarikommisjonen viser at totalt 7 av 21 personer som døde i småbåtulykker i 2018, var ruspåvirket. Disse omkom etter grunnstøting, kollisjon og fall i sjøen mellom båt og brygge. Ulykkene skjer typisk sent om kvelden og natten.

Kun én ruspåvirket person falt i sjøen og druknet under fiske. Rapporten er fra april. Havarikommisjonen har allerede for flere år siden oppfordret myndighetene om å senke promillegrensen.

87 menn og 31 kvinner omkom i trafikken i 2023, viser Vegvesenets foreløpige tall.
Les også

118 døde i trafikken i fjor: – Uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i én tredel av dødsulykkene

Alkohol, høy fart + tussmørke

Ulykkene skjer typisk på vei hjem fra fest. Generalsekretæren i organisasjonen Av-og-til påpeker at alkohol, høy fart og tussmørket er en katastrofeoppskrift.

– Derfor håper vi at de som skal ut i båt i sommer tar med seg både godt sjøvett og godt alkovett, sier Eriksrud.

Av-og-til består av en rekke forskjellige organisasjoner, politiske organisasjoner og offentlige virksomheter som er medlemmer. Aktiviteten finansieres i hovedsak over statsbudsjettet.

Regjeringen endrer ikke promillegrensen

– Regjeringens overordnede mål er å legge til rette for et trygt båtliv. Visjonen er at det ikke skal skje ulykker med omkomne eller hardt skadde med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i en uttalelse til NTB.

Før sommeren la regjeringen fram en egen stortingsmelding om sikkerhet til sjøs. I meldingen fremgår det at regjeringen ikke vil gå inn for å endre dagens promillegrense. Næringsministeren ønsker seg imidlertid en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker.

– Vi nordmenn er et folk som verdsetter naturopplevelser og frihetsfølelsen båtlivet gir oss. Derfor er det viktig at vi lager et godt regelverk som folk synes det er fornuftig å følgje. På fritidsbåtområdet mangler det en overordnet tilnærming. Jeg har derfor bedt Sjøfartsdirektoratet utarbeide en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker, sier Isaksen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Slike Sikorsky S-92-helikoptre er i praksis enerådende i Nordsjøen, men har hatt flere motorulykker før.
Les også

S-92-helikoptre: Tre alvorlige hendelser siden 2020

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.