Statens vegvesen - ferger

Framtidens ferger skal bli mer automatiske

Vegvesenet vil stille krav om automatisering og digitalisering i fergebestillingene. – Viktig å starte med både bukseseler og belte, sier Sintef-forsker.

Fjord 1-fergene mellom Lote og Anda var blant dem som vant anbudet under forrige utlysningsrunde. Nå skal Vegvesenet finne ut hvilke krav som skal stilles i de kommende fergeutlysningene.
Fjord 1-fergene mellom Lote og Anda var blant dem som vant anbudet under forrige utlysningsrunde. Nå skal Vegvesenet finne ut hvilke krav som skal stilles i de kommende fergeutlysningene. (Illustrasjonsfoto: Fjord1/Rolls-Royce)

Vegvesenet vil stille krav om automatisering og digitalisering i fergebestillingene. – Viktig å starte med både bukseseler og belte, sier Sintef-forsker.

Det er seks år siden den første elektriske fergen Ampere kom i drift. Etterpå har mange strekninger fått elektriske ferger, i hovedsak fordi det var et krav i bestillingen fra myndighetene. 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå