Elfly - Zunum Aero

Første store ordre på elektriske hybridfly - skal få lengre rekkevidde etterhvert som årene går

Produsenten venter bestillinger fra Norge.

Elektrisk over San Fransisco: Om få år vil JetSuit fly mellom små byer i USA og beboere i San Fransisco kan få sitt første glimt av et elektrisk fly.
Elektrisk over San Fransisco: Om få år vil JetSuit fly mellom små byer i USA og beboere i San Fransisco kan få sitt første glimt av et elektrisk fly. (Foto: Zunum)

Produsenten venter bestillinger fra Norge.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Zunum Aero har fått sin første kunde for sine 12 seters elektriske hybridfly. Det amerikanske flyselskapet JetSuite vil bli de første som tar i bruk det nye flyet når det er ferdig utviklet og sertifisert i 2022. Målet for flyselskapet er at de skal ha 100 slike fly i drift i løpet av noen år.

Småflyplasser

Det er ikke bare for å være miljøvennlige flyselskapet vil elektrifisere store deler av flyflåten sin, selv om 80 prosent reduksjon av fossile utslipp også veier på vektskåla. Det at elfly knapt kan høres på noen hundre meters hold når de tar av og lander, er et tungt argument for å tilby lufttransport nær boligområder.

– I USA er det 5000 mindre flyplasser og mange er svært nær befolkningsområder. Det gjør at flyselskaper som JetSuite kan bidra til å åpne et helt nytt marked som ikke dekkes av de hovedflyplassene hvor de store jetflyene opererer. De ligger som regel langt unna der de fleste skal reise fra, sier sjefen for Zunum Aero, Ashish Kumar på telefon fra USA til tu.no.

Helt nytt marked

Han tror at det har bygget seg opp et potensielt svært stort marked som ikke har latt seg utnytte av dagens fly i den størrelsesorden de skal bygge. Dagens fly har hatt den samme grunnkonstruksjonen i mange tiår, og har for høyt støynivå og drivstofforbruk til at slik flygning er gjennomførbart på småflyplasser nær boliger.

Innovatør: Ashish Kumar er grunnlegger og administrerende direktør i Zunum Aero. Han ahr lang erfaring fra både flybransjen med en en doktorgrad i maskin- og flyteknikk fra Cornell University og fra Microsoft, Google, Dell og McKinsey. Foto: Zunum

– Skal vi komme videre må flyselskaper tilby tjenester som frakter folk fra i nærheten av der de er til i nærheten av dit de skal. I tillegg må det være billig. Det er de tyngste argumentene for elfly i USA. Det er viktigere enn miljø, som vi opplever som et veldig tungt argument i tillegg til de to andre i Norge, sier Kumar.

– Det betyr ikke at miljø ikke er viktig her, men USA er politisk delt på dette området. Det er byene langs kysten som tenker mest grønt og som ser at elektrisk lufttransport er en viktig del av fremtiden, sier Kumar.

Tenker på Norge

Zunum har vært i Norge flere ganger og er begeistret over Avinor og norske politikeres vilje til å tenke grønt - og på hvordan elfly kan revitalisere småflyplassene.

Kumar lover JetSuites bestilling på 100 fly ikke vil legge beslag på hele produksjonskapasiteten. De venter bestillinger fra Norge, og har reservert en del av produksjonen til det. De har sett hvordan Norge har gått foran på elbiler og vil være med på det i det norske luftrommet.

Skal masseprodusere

– Når flyet er klart til produksjon skal vi produsere 150 slike i året de tre første årene. I løpet av den tiden skal vi jobbe mye med automatisering slik at vi kan øke produksjonen til mange hundre, kanskje så mye som 1000 i året. Vi skal være tidlig ute med å tenke automatisert masseproduksjon i denne bransjen slik som bilprodusentene alltid har gjort. Mulighetene for å redusere kostnadene er store når vi kan utnytte masseproduksjon for fullt, sier han.

Elektrisk: JetSuit vil være Zunums første kunde når de nå vil kjøpe 100 elektriske 12 seters fly. Det vil sette dem i stand til å trafikkere småflyplasser som ikke er tilgjengelige for store jetfly, hverken på grunn av rullebanenes lengde, støykrav og passasjergrunnlag. Foto: Zunum

Det er ikke bare nye flyselskaper som kommer til å kjøpe de små flyene. Kumar tror tradisjonelle flyselskaper vil innse at de kan betjene passasjerene mye bedre med mindre elektriske fly enn de store. Det er både billigere og kan øke passasjergrunnlaget.

– I dag er det rundt 45.000 store passasjerfly, men de varer ikke evig. Etter hvert som flyflåtene skiftes ut vil mange tenke i nye baner når mindre elfly blir tilgjengelige, sier han.

Vil ha produksjonspartnere

Det er ikke selve flyet som er viktigst for Zunum. Det er det hybride drivsystemet med batterier, turbingeneratorer, og de elektriske motorene med de svære viftene, de først og fremst vil utvikle kjernekompetanse på. Det er her de skal bli best og ha de fleste patentene. De skal også lage fly, men kommer til å etablere samarbeid rundt dette.

– Det er mellom 40 og 50 selskaper rundt om i verden som kan lage slike fly som ikke vil opererer på store høyder med trykkabiner. Slik som SAAB i Sverige.

Skal fly neste år

Allerede om et år tid skal det første flyet i lufta med Zunum Aeros nye drivsystem. Dette vil ikke være det flyet de sikter mot, men et tradisjonelt fly som er modifisert med en av Zunums elektriske turbinmotorer. Sent 2020 eller i starten av 2021 skal det første fullt utstyrte Zunumflyet i lufta. Det skal testes grundig og være utgangspunkt for sertifiseringen. Den vil være ferdig i 2022 og da regner de med å starte produksjonen for fullt.

I dag har selskapet litt over 70 egne ansatte i tillegg til samarbeidspartnere og de vokser raskt.

Stadig lenger rekkevidde

– Vi tror nok at det vil skje mye på batteriteknologi i årene fremover, men det er ikke vår industri som drar denne utviklingen. Det er først og fremst bilindustrien som nå drar dette lasset som vi får glede av, sier Kumar.

Et fly har imidlertid mye lenger levetid enn en bil. Derfor er batteriene de bygger inn modulære slik at de enkelt kan byttes ut.

– Det vil si at de som anskaffer fly vil oppleve at det får lenger elektrisk rekkevidde etter hvert som årene går og batterier blir både billigere og lagrer mer energi, sier Kumar.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå