– Dette er en merkedag. Vi er veldig fornøyde med at byggingen er i gang og at vi allerede om et drøyt halvår har ny trafikksikker bru på plass, sier Ståle Refstie, ordfører i Sunndal kommune.
Refstie forteller at det allerede i 2010 begynte å komme rapporter om at dagens bru ikke ville tåle vekten av tungtransporten, og sto i fare for å bli nedklassifisert. Det ville vært katastrofalt for eksporten som går opp og ned dalen.
Dagens Elverhøybru ble bygget i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong.
Den nye brua skal stå ferdig i desember 2023, og i løpet av 2024 blir den gamle revet.
Bygges med norskutviklet sveiseteknologi
Ståldekket på den nye brua skal bygges med moderne norskutviklet sveiseteknologi utviklet av det norske selskapet Prodtex Industri og Statens vegvesen i fellesskap. Robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere, kutter CO2-utslipp i produksjon og kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging.
Produksjonen av ståldekket til Elverhøybrua startet opp i midten av januar, og blir fraktet til Elverhøy i august/september.
De delene av prosjektet som ikke inngår i ståldekkeleveransen skal bygges av Consto Anlegg Midt.
– Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier Sten Holt, anleggsleder i Consto.
I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesveien under den nye brua skal legges om. Parallelt med Elverhøybrua ligger det en gang- og sykkelbru som ble bygget i 1986. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig.
Starter riving av de stengte trebruene etter Tretten bru-kollapsen