HYDROGENTANK: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete fylte den første tanken med hydrogen etter den offisielle åpningen av stasjonen på Forus. (Bilde: Asbjørn Goa)
PRØVEKJØRING: Bellona-leder Frederic Hauge smilte stort under åpningen av hydrogenstasjoen. Her sitter han på med samferdselsministeren, som prøvekjører Think Hydrogen. (Bilde: Asbjørn Goa)
HØYDEPUNKTET: Statoils konsernsjef Helge Lund (t.v.) og samferdselsminister Liv Signe Navarsete står for avdukingen, og hydrogenpumpen åpenbarer seg. (Bilde: Asbjørn Goa)
HYDROGEN OG STRØM: Thinks hybrid går naturlig nok på hydrogen og strøm. Bilen blir levert til noen av HyNors samarbeidspartnere neste år, men resten av oss må vente lenger. Samme modell i bensinversjon kan imidlertid kjøpes over nyttår. (Bilde: Asbjørn Goa)
OPPFORDRING: Statoil disponerer to Toyota Prius hydrogenbiler, Lyse har én og det samme har Rogaland fylkeskommune. Som partnere i HyNor-prosjektets knutepunkt Stavanger, vil de reklamere for miljøvennlige biler ved å kjøre dem selv. (Bilde: Asbjørn Goa)
Mazda RX-8 Hydrogen RE får ikke plass til annet enn en hydrogentank i bagasjerommet, og må fylle tanken for hver tiende mil. Men tøff er den. (Bilde: Mazda)

Første skritt for hydrogenveien

HyNor-prosjektet

  • Et nasjonalt utviklingsprosjekt for å fremme utnyttingen av hydrogen i norsk transportsektor ved å bygge ut en hydrogen-infrastruktur mellom Oslo og Stavanger.
  • Ble etablert som prosjekt våren 2003. Initiativet ble støttet av en rekke interessenter innen industri, kollektivtrafikk, regionale myndigheter og organisasjoner.
  • Neste stasjon i Norge åpnes på Grenland ved Porsgrunn neste vår, og i løpet av høsten 2007 kommer det en stasjon i tilknytning til det nye forskningssenteret i Trondheim.
  • Iløpet av 2009 skal det være mulig å kjøre hydrogendrevne kjøretøy hele veien fra Stavanger til Oslo.
  • HyNor har også etablert et samarbeid med svenske HyFuture og danske HyLink, for å forlenge hydrogenveien gjennom Sverige og Danmark.

Stasjonen, som ligger på Forus utenfor Stavanger, ble høytidelig åpnet av samferdselsminister Liv Signe Navarsete og Statoils konsernsjef Helge Lund i går.

Den er så langt en av få i verden som er fullt integrert på en vanlig bensinstasjon.

Roste samarbeidet

- Dette prosjektet er et godt eksempel på samarbeid mellom myndigheter, organisasjoner, forskningsmiljøer og næringsliv, sa samferdselsministeren i sin åpningstale.

Navarsete understreket at regjeringen oppfordrer til all bruk av biobrensel.

- Vi må få bilprodusentene til å lage hydrogenbiler og tilrettelegge alt fra lovverk til forsikringer. Det kan heller ikke være for dyrt å kjøpe en hydrogenbil, sa hun.

Tre drivstoff

Statoil Forhus tilbyr tre ulike miljøtilpassede drivstoff.

Hydrogen kan fylles ved både 350 og 700 bars trykk, og brukes både på egne hydrogenkjøretøy og brenselcellekjøretøy.

Naturalhy (også kalt hytan og HCNG) er et blandingsprodukt av hydrogen og naturgass. Her kan biler som bruker naturgass fylle en blanding av åtte volumprosent hydrogen og 92 volumprosent naturgas, ved 200 bars trykk.

Ren naturgass er selvfølgelig også en mulighet.

Ren bilglede

Under åpningen ble det også rom for det man bokstavelig talt kan kalle ren bilglede.

Samferdselsminister fikk foreta ”jomfrufyllingen” på en Toyota Prius hydrogenbil. Dette er en hybrid, som både har hydrogenforbrenningsmotor og elektromotor.

Mazda RX-8 Hydrogen RE ble vist frem for første gang på veiene utenfor Japan. Dette er en rå sportsbil i hybridformat, og går både på hydrogen og bensin.

Hydrogen-Think

Think presenterte sin første hydrogenbil.

- Denne modellen kommer som batteribil neste år, og bygges nå i hydrogenversjon. Vi skal levere fem av disse til HyNor over jul, og 20 andre skal ut på veiene i slutten av 2007, sier ”engineering manager” Øystein Asphjell i Think Technology AS.

Den norskutviklede konseptbilen FYK ble avduket i forbindelse med ONS, og var også tilstede ved Forus når hydrogenstasjonen åpnet.

Denne bilen går på naturalhy, og er et resultat av et prosjekt for å øke bevisstheten rundt miljøvennlige drivstoff.