PRØVEKJØRER: Liv Signe Navarsete fikk prøvekjøre hydrogenbilen så fort skiltene var satt på. (Bilde: Mona Strande)
PUSSES: Hydrogenbilen pusses skinnende ren utenfor Oslo trafikkstasjon før HY-skiltene skal settes på. (Bilde: Mona Strande)
KLAR: Blankpusset og fin. Det eneste som mangler nå, er skiltene. (Bilde: Mona Strande)
ENDELIG: I skranken på Oslo trafikkstasjon ligger landets første hydrogenskilter klare. Om få minutter skal de festes på Statoils ombygde hybrid, Toyota Prius. (Bilde: Mona Strande)
FORVENTNING: Bjørn Nenseth fra Miljøbil Grenland (t.v.) og samferdselsminister Liv Signe Navarsete venter på at HY-skiltene skal leveres ut over skranken. (Bilde: Mona Strande)
HY-SMIL: Liv Signe Navarsete og Bjørn Nenseth smiler stort når de endelig får utlevert landets første HY-skilter. (Bilde: Mona Strande)
FØRSTE FESTE: Daglig leder i Miljøbil Grenland, Bjørn Nenseth, fester det første skiltet, mens samferdselsministeren følger med. (Bilde: Mona Strande)
FESTES: Daglig leder i Miljøbil Grenland, Bjørn Nenseth, eier hydrogenbilen, som skal leies ut til Statoil. Her fester han skilt nummer to. (Bilde: Mona Strande)
SISTE: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete fester den siste klipsen som holder HY-skiltet på plass. (Bilde: Mona Strande)
HYDROGEN LØSNINGEN: Skiltet er på plass, og bilen er klar for norske veier. Samferdselsministeren smiler fornøyd, og håper hun snart får se mange slike hybridbiler i trafikken. (Bilde: Mona Strande)
INSTRUKSJONER: Selv om det ikke er første gang samferdselsministeren tester en hydrogenbil, er det greit med litt instruksjoner før prøveturen. (Bilde: Mona Strande)

Første bil med hydrogenskilter

Samtlige hydrogenbiler skal få slike skiler for lettere å bli identifisert, og de første ble satt på en av Statoils hydrogenbiler ved Oslo trafikkstasjon på Risløkka i dag.

- Jeg håper det blir mange flere hydrogenbiler i fremtiden. Dette er en viktig teknologi vi vil stimulere til bruken av, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Ikke ytterligere avgiftsreduksjoner

Nå er det bestemt at hydrogenbilene skal få kjøre i kollektivfeltet, på lik linje med el-biler. Dette er i første omgang et prøveprosjekt, som skal evalueres om tre år. Først da blir det bestemt om ordningen fortsetter.

Hydrogenbilene har fritak fra engangsavgiften. Ytterlige fordeler, som gratis kjøring gjennom bomringen, gratis parkering og null årsavgift, ser hun ikke at vil komme med det første.

- Det er finansdepartementet som styrer avgiftspolitikken. Det viktige nå er å få så mange biler som mulig i trafikk, og andre avgiftsreduksjoner er ikke aktuelt nå, sier Navarsete.

Ingen billigbil

Hun tror de som kjøper hydrogenbiler i dag gjør det av andre grunner enn å slippe avgiftene.

- De er nok ikke så opptatt av pris, men hvis dette blir en bil for massene kan det bli aktuelt å se på flere avgiftsreduksjoner, sier Navarsete.

Foreløpig er imidlertid ikke hydrogenbilene utbredt, og de eies ikke av privatpersoner. Statoil har to, Rogaland Fylkeskommune har én og Lyse Energi har én.

- Og så er det 11 nye biler på vei til Norge, hvor av ni skal til forskjellige kunder i Grenland, og to til Hytrec-prosjektet i Trondheim, sier daglig leder Bjørn Nenseth, Miljøbil Grenland. Han skal leie ut bilen som ble registrert i dag til Statoil.

Få stasjoner

Fyllestasjoner er det heller ikke mange av. 23. august i fjor åpnet Statoil landets første hydrogenstasjon i Stavanger, som første skritt på Hydrogenveien fra Stavanger til Oslo.

- Den neste hydrogenstasjonen blir åpnet i Porsgrunn i juni, og den første stasjonen i Oslo blir åpnet neste år, sier Nenseth.

I Trondheim legges hydrogenstasjonen til Hytrec-forskningssenteret som åpnes på Tyholt i mai.

Ønsker 50 mill. i støtte

Bjørnar Kruse er prosjektleder i Zero, og leder for kjøretøygruppa i HyNor. Han omtaler hydrogenbilene som et av de mest lovende skrittene mot redusering av CO 2-utslippene.

- Dette er en historisk dag for alle som vil gjøre noe med utslippene i Norge, sier han.

Likevel er han ikke helt fornøyd med støtten samferdselsdepartementet gir til miljøbiler og alternative drivstoff.

- I dag har de en pott på 23,2 millioner som alle kan søke om støtte fra til slike prosjekter. Vi mener dette er for lite, og vil øke støtten til 50 millioner kroner. Selv om det kan høres mye ut, så er det ikke mer enn to promille av departementets midler, sier Kruse.