FØRSTE BIL: Etter lang tids arbeid kan man endelig kjøre bil hele veien gjennom senketunnelen. (Bilde: Mona Strande)
STOLT: Administrerende direktør Geir Magne Aarstad i Skanska Norge kaller senketunnelen et godt stykke ingeniørkunst. (Bilde: Mona Strande)
GJENNOMSLAG: Her ble den siste hindringen for gjennomkjøring fjernet i går. I dag kunne biler farte over denne midlertidige broen. (Bilde: Mona Strande)

Første bil gjennom senketunnelen

Om tunnelen:

  • Lengde: 675 meter
  • Bredde: 30-40 meter
  • Vekt: 30.000 tonn pr element
  • Dypde: Taket ligger 8-11 meter under middelvannstand
  • Østgående løp skal åpne for trafikk 1. halvår 2010
  • Vestgående løp åpnes etter planen i 2. halvår 2010
  • Skanska Norge bygger tunnelen, i arbeidsfellesskap med nederlandske Bam Civiel/Volker Stevin


– Vi kjører gjennom den første senketunnelen i Norge, et resultat av nært samarbeid mellom entreprenører og byggherre. Senketunnelen er stor ingeniørkunst, sier administrerende direktør Geir Magne Aarstad i Skanska Norge.

Stolt

Han sier dagen i dag vil bli husket som en stor merkedag:

– Vi er alltid stolte av det vi gjør, men i dag er vi ekstra stolte. I utgangspunktet er ikke alt arbeidet vi har gjort her så synlig, siden det ligger under vann, men dette er stort, sier Aarstad.

Hele konsernledelsen i Skanska hadde møtt opp for å få med seg markeringen i tunnelen i dag, sammen med en rekke arbeidere og media.

Alt i rute

For tiden jobbes det døgnet rundt i senketunnelen. 150 personer jobber intenst for å rekke neste deldeadline i slutten av april. Da skal alt være klart for at de tekniske entreprisene kan sette i gang.

– Vi ligger godt an, og åpning for trafikk som planlagt i 2010 skal ikke være noe problem, sier Skanskas prosjektsjef Olav Ytrehorn.