Prosjekter

Fornebukrysset-Strand: To norske, tre spanske og ett italiensk selskap

Vegvesenet melder at seks leverandører har meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av E102 Fornebukrysset-Strand.

Entreprise E102 Fornebukrysset-Strand er den største kontrakten på E18 Lysaker-Ramstadsletta.
Entreprise E102 Fornebukrysset-Strand er den største kontrakten på E18 Lysaker-Ramstadsletta. Illustrasjon iaNova
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
9. mai 2022 - 15:01

Entreprise E102 Fornebukrysset-Strand er den største og mest komplekse entreprisen på etappe 1 av E18 Vestkorridoren.

Vegvesenet kan nå melde at seks entreprenører ønsker å bli prekvalifisert til oppdraget.

Det er to norske, tre spanske og ett italiensk selskap:

  • AF Gruppen Norge, med Sweco som rådgiver
  • Dragados S.A. i arbeidsfellesskap med PNC, Arne Olav Lund, med COWI som rådgiver
  • FCC CONSTUCCION S.A., med Rambøll som rådgiver
  • OBRASCON HUARTE LAIN S.A., med AFRY og PINI som rådgiver
  • Skanska Norge AS, med Norconsult som rådgiver
  • Webuild S.p.A. i arbeidsfellesskap med Impresa Pizzarotti & C. S.p.A med SWS Engineering Sp.A., Dr. Tech. Olav Olsen, Ing. Rasmussen & Strand og Niras Norge som rådgiver

Omfattende prosjekt

Konkurransen om prosjektering og bygging av etreprise E102 Fornebukrysset-Strand ble lyst ut 28. mars i år. Arbeidet har en antatt kostnad på mellom tre og 3,6 milliarder kroner og omfatter blant annet 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt og vekslingsfelter mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune. 660 meter av den framtidige Høviktunnelen inngår i entreprisen. Det gjør også ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre Lenke), ny hovedsykkelveg mellom Fornebukrysset og Strand samt endringer av tilstøtende lokalvegsystem med gang- og sykkelveger.

Tre leverandører blir invitert til forhandlinger

Vegvesenet beregner at byggearbeidet vil starte neste sommer, og at E18-delen av prosjektet åpner for trafikk i 2028. Hele prosjektet skal stå ferdig i 2030.

Kjetil Fløtre er prosjektleder for entreprise E102 Fornebukrysset–Strand. Foto:  Dagrunn Husum
Kjetil Fløtre er prosjektleder for entreprise E102 Fornebukrysset–Strand. Foto:  Dagrunn Husum

Arbeidet skal gjennomføres som totalentreprise. Prekvalifisering er første steg i konkurransen, og Statens vegvesen skal velge ut tre leverandører som i juni i år inviteres til å gi tilbud og delta i forhandlinger. Planen er å signere kontrakt med leverandør i juni 2023.

– I en tid med mye usikkerhet i bygge- og anleggsmarkedet, er vi svært fornøyde med at så mange viser interesse for prosjekteringen og byggingen av denne store og viktige entreprisen. Nå starter vi omgående arbeidet med å sjekke dokumentasjon og referanser til de selskapene som har meldt seg. Tre av selskapene som oppfyller kvalifikasjonskravene vil bli invitert til å gi tilbud og delta i forhandlinger, sier Kjetil Fløtre i en pressemelding. Han er prosjektleder for E102 Fornebukrysset-Strand.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil
Amerikansk trussel om toll på varer fra EU skaper usikkerhet hos fabrikksjef Wenche Eldegard og de ansatte ved Hydro i Sunndal. Folk er avventende, sier hun til TU.
Les også:

Hydro-fabrikksjef: – Vi er bekymret

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.