QUIZ: Også på Gløshaugen kan store auditorier være en utfordring for foreleserne. (Bilde: Scanpix)

Foreleser med quiz

En fersk masteroppgave viser at forsøk med et quiz-verktøy ved Psykologisk Institutt har vært vellykket for å engasjere trøtte studenter.

Studenter plagierer - uten å vite det

Knapper

Det såkalte studentresponssystemet er en IT-basert løsning som lar studentene svare på og gi tilbakemeldinger til spørsmål fra foreleserne.

Studentene gir tilbakemeldingene med fjernkontrolliknende enheter, som minner litt om mentometerknapper som NRK tidligere benyttet.

Resultatene kan raskt presenteres av foreleseren – på samme forelesning.

– Det handler om å gi studentene mulighet til å være noe annet enn passive deltakere i store klasser, sier Hansen til Universitetsavisa.

Disse blir mer ettertraktet

Har effekt

Hun viser i sin masteroppgave at opplegget fungerer. Det gjør studentene mer engasjerte, oppmerksomme og engasjerte.

Det gjelder særlig i store auditorier, hvor kontakten mellom student og foreleser lett kan bli mangelfull.

Slike systemer er i bruk i andre land, blant annet i USA.