TUNNELER

Førdepakken: Disse fem vil bygge gang- og sykkeltunnel langs riksvei 5

Laveste tilbud på dette spesielle tunnelprosjektet er på vel 64 millioner kroner.

Fra sørsiden av den eksisterende Klettatunnelen, der ny gang- og sykkeltunnel skal gå inn i fjellet til høyre for den eksisterende tunnelen.
Fra sørsiden av den eksisterende Klettatunnelen, der ny gang- og sykkeltunnel skal gå inn i fjellet til høyre for den eksisterende tunnelen. Foto: Ole Kr. Åset, Statens vegvesen
13. apr. 2021 - 05:57

I Førdepakken skal det bygges en 440 meter lang gang- og sykkeltunnel langs riksvei 5 mellom Førde sentrum og Bergumkrysset.

Arbeidet ble lyst ut av Vegvesenet i slutten av februar, og 9. april gikk tilbudsfristen ut.

Disse fem har gitt pris på oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
AG Tunnel 64.427.350
Magne Hafstad 77.875.297
Entreprenørservice 78.733.663
Aurstad Tunnel 81.860.843
Metrostav Norge

82.675.303

NB: Tilbudene er hverken evaluert eller kontrollregnet.

Tunnelen gjennom Kletten blir en ren gang- og sykkeltunnel med to felt for syklistene og et opphøyd gangfelt for gående. Det skal også bygges til sammen 150 meter vei i dagen for å knytte tunnelen opp mot eksisterende gang- og sykkelvei i nordvest på Bergum og sørøst på Førdesida.

Tunnelen skal bygges etter tunneltverrsnitt T5,5, for å gi plass til 2,5 meter bred sykkelvei og 1,5 meter bredt fortau, adskilt med kantstein og 2x0,25 meter skulder.

Statnetts 300 kV linje mellom Hamang i Bærum og Smestad i Oslo ble satt i drift i 1952. Mastene er i snitt 21 meter høye. Forbindelsen skal nå oppgraderes til 420 kV. Statnett prioriterte først ny luftlinje som ville krevd 38 meter høye master, og større bredde.
Les også

Velger rådyr kabelløsning – billigere alternativ er like godt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.