ENERGI

Forbrukerrådet: Flere strømselskaper lurer kundene

Det er store forskjeller i hva strømsalgselskapene tar for å selge strøm, ifølge Forbrukerrådet. De ber strømkunder undersøke forskjellene.

15. jan. 2024 - 08:01

– Selskapene spiller opplagt på forbrukernes manglende innsikt, eller lurer kundene inn i avtaler de ikke skjønner. Strøm er strøm, og de færreste ønsker å betale mer enn de må, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådets oversikt viser at selskapenes påslag varierer fra 0 til 26 øre, noe som utgjør en forskjell på over 4000 kroner i året med et standardforbruk på 16.000 kWh.

– Det er absurd at det er så store prisforskjeller for å selge eksakt samme produkt. At flere selskaper også prakker på kundene sine unødvendige tilleggstjenester, slik som «strømforsikring» og «grønn strøm», hjelper heller ikke, sier Blyverket videre.

Deres klare anbefaling er å sjekke avtalen man har på Forbrukerrådets sammenligningstjeneste.

– Her finner du oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen din finner du på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Selve byttet er gjort med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap, sier hun.

Nok en gang skal nye strømmålere installeres, der det jobbes for å ha dette på plass innen 2032. Det er 15 år etter forrige gang.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.