OLJE OG GASS

Forbereder seg på tøff riggkamp

Technip og Aker Solutions kjemper side om side om å få bygge understellet til Aasta Hansteen-plattformen. Erfaring står mot nykommer.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
8. juni 2012 - 10:49
Vis mer

PORI, FINLAND: En ting er sikkert: Aasta Hansteen-funnet (tidligere Luva) skal bygges ut med en Spar-plattform, en lang sylindrisk flyter som forankres til havbunnen.

Årsaken er at vanndypet på feltet er på 1 300 meter.

Aker Solutions: Byr på fornyet Spar-konsept

Stigerør i stål

Så Statoil har konkludert med at en Spar-plattform med stive “risere”, altså stigerør i stål, er best egnet på Aasta Hansteen, som ligger 320 kilometer vest for Bodø, sør i Norskehavet. Nærmeste installasjon er Norne, 140 kilometer sør.

Den lange stålsylinderen stikker dypt, har lavt tyngdepunkt og sørger for at bevegelsene selv i storm og voldsomme bølger blir svært små.

Men dybden, manglende infrastruktur og værforholdene innebærer at det blir teknisk utfordrende.

Les også: – Norge bør ta ledertrøya i Arktis

Article2689_Image4843.jpg

Orkan-motstand

I Mexico-gulfen er det allerede mange SPAR-plattformer på vanndyp mellom 500 og 2500 meter. Erfaringene med SPAR er gode. Tre er truffet direkte av orkaner, uten signifikante skader.

Likevel ble bevegelsene på topp og i bunnen svært små. Blant de meste kritiske komponentene er stigerørene, som frakter gass og kondensat fra havbunnen og opp gjennom senter i flyteren til prosessutstyret på dekk.

Det er kun stive stigerør i stål (steel catenery risers - SCR) som kan tåle forholdene. De kan imidlertid ikke utsettes for store bevegelser i innfestingen til plattform eller der de treffer havbunnen.

Stigerørene vil kobles mot to undervanns brønnrammer med fire brønner hver, pluss en satellittbrønn. Spar-plattformen vil forankres med 15–18 stramt forankrete polyesterliner.

Les også: Nå skal Statoil jakte storfunn

Fra California

Spar-konseptet ble utviklet av Deep Oil Technology, opprinnelig fra California.

Selskapet ble i 2000 kjøpt av Aker og McDermott med 50-50-fordeling av aksjene. I 2001 solgte Aker sine aksjer til Coflexip, som i 2002 ble overtatt av Technip.

– Patentet eies fremdeles av Deep Oil Technology. Det er Technip som har videreutviklet og kommersialisert SPAR, etter at vi fikk tilgang til patentet gjennom kjøpet av Deep Oil Technology, sier Tim Crome, direktør for forretningsutvikling i Technip Norge.

Patenter sørger for at ikke andre kan kopiere suksessformelen.Article2689_Image4847.jpg

Nå har imidlertid Aker Solutions utviklet en ny SPAR-plattform. Technip har fordelen av å ha levert 14 av de totalt 17 SPAR-plattformer som hittil er bygget.

– Teknologien har endret seg mye siden 2000. Vi har levert 11 siden da, sier direktør Joe Gebara, med ansvar for flytende plattformer.

Han håper Technips lange erfaring skal slå ut til selskapets fordel.

Luva/Aasta Hansteen: Første spar på norsk sokkel

Reell konkurranse

Statoil har ved flere tilfeller signalisert at de vil ha konkurranse. Får Technip også Aasta Hansteen-kontrakten, er dominansen på Spar-teknologi ytterligere styrket.

Statoil sier til Teknisk Ukeblad at både Technip og Aker Solutions har levert tilbud i henhold til kravene i spesifikasjonen.

– Det er ikke en liksom-konkurranse. Det er to reelle kandidater som vi mener har bakgrunn og evne til å levere til riktig tid og kostnad, sier Ola Andreas Skauby, pressetalsmann i Statoil.

Article2689_Image4846.jpg

Protyp vs. erfaring

Technips verft i Pori ble i 1996 ombygget og spesialtilpasset bygging av Spar-plattformer.

– Ett av våre sterkeste kort er verftet her i Pori, sier Vesa Vuorenpää, direktør for salg og forretningsutvikling ved Technip Offshore Finland (TOF).

Produksjonsdirektør Marko Pennanen viser rundt på det enorme anlegget like utenfor byen Pori på Finlands vestkyst. Han tar oss med steg, for steg i produksjonen.

Stålplater i alle mulige dimensjoner kommer med tog, rett inn på anlegget.

Etter overflatebehandling, fresing av kanter til sveisefuger, automatisk utskjæring, påsveising av støtter og stivere, automatisk sveising og Finlands kraftigste stålbøyemaskin. Inne i en hall jobbes det på store seksjoner som utgjør 1/8 del av en sirkel.

For at alle de åtte delen skal passe perfekt sammen og bli til en ring, som så igjen skal kobles sammen med en ny ring og enda en ring, fire-fem-stykker, avhengig av plattformens lengde, tillates maks 1,5-3 mm avvik, og opp til 8-10 mm for ringene.

Article2689_Image4845.jpg

Skreddersydd

Vi kommer til en jigg der det foregår hektisk aktivitet. Det er her buen på ytterplater og konstruksjonen tilpasses og justeres inn på millimeteren.

Article2689_Image4860.jpg– Vi har i løpet av mange år utviklet egne jigger, systemer og skreddersydd anlegg med maskiner og utstyr for Spar-produksjon, sier Pennanen.

Underforstått: Dette er ikke noe en konkurrent kan matche over natta.

16 års kompetanse

Joe Gebara sier det slik:

– Alle nye produkter begynner med en prototyp. Vi er langt forbi det stadiet, sier han, og opplyser at en kunde i fjor ba om en oversikt over medarbeiderne og deres kompetanse.

– Da vi hadde listen ferdig, ble jeg selv overrasket over hvor mange ansatte vi har som har jobbet med Spar-flytere i rundt 16 år, sier han.

– Har du vist den til Statoil?

– Nei, det var en god idé! Takk for tipset! svarer Gebara.

Les også:

Beslutter Luva-rørledning neste år

Statoil krever omstilling i leverandørindustrien

Måtte spare to milliarder på Gudrun

Han er Akers ryddegutt i Brasil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.