Som en del av Bypakke Ålesund skal ny E136 Breivika-Lerstad legges i tunnel. Dette arbeidet skal etter planen utlyses i en totalentreprise sent på høsten 2022.
– For å legge til rette for den store tunnelentreprisen lyser vi nå ut en forberedende entreprise, sier prosjektleder i Statens vegvesen Ole Kristian Birkeland i en pressemelding.
Arbeidet består i hovedsak av:
- Fjerning av masser som tidligere er deponert i området
- Omlegging av rør og ledninger
- Sprengning og utlasting av forskjæring til Lerstadtunnelen
- Bygge ny adkomstveg til Lerstadvika
- Vegetasjonsrydding
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder
Gode muligheter for lokale entreprenører
Arbeidet som nå skal gjøres kan passe godt for lokale entreprenører, og Statens vegvesen håper på en god konkurranse.
Fristen for levering av tilbud er 31. januar 2022, med forventet anleggsstart i mars/april.
E136 Breivika-Lerstad er en del av Bypakke Ålesund, som skal bidra til bedre og tryggere veier, bedre kollektivtilbud og nye sykkelveier.
![Ifølge avtalen med Nord-Fosen har Staten fem år på seg til å finne nytt vinterbeite, ellers kan siidaen heve avtalen. Siidaen har også vetorett på hvilke arealer som velges. Bildet er fra Roan Vindkraftverk, eid av Aneo og Stadtwerke München.](https://images.gfx.no/130x87/2780/2780320/DSC08155-Edit.jpg)
Dette har Fosen-saken kostet