BRUER

Før denne aluminiumsbrua skal heises på plass må noen bygge brukarene

I 2025 blir delene av denne 55 meter lange brua i aluminium levert i Trondheim. Da må riggplassen være ferdig.

Hangarbrua i forgrunnen med Hangaren og Leangen stasjon til høyre.
Hangarbrua i forgrunnen med Hangaren og Leangen stasjon til høyre. Illustrasjon: Miljøpakken Trondheim
18. des. 2023 - 12:22

For en måneds tid siden kunne sykkelruta på delstrekningen Leangbrua-Dalenbrua i Trondheim åpne.

Her sparte byggherre Vegvesenet rundt 48 millioner kroner i forhold til budsjettet, og det ble bestemt at pengene skulle brukes på den neste delstrekningen, som er Gildheim-Leangbrua, inkludert den såkalte Hangarbrua.

Nå er selve grunnarbeidene for denne nye strekningen lyst ut som en konkurranse. I kontrakten skal entreprenøren bygge ramper, landkar, støttemurer, vei og infrastruktur. Prosjektet er en del av hovedsykkelruta langs riksvei 706 mellom Gildheim og Pirbrua øst i Trondheim. Anslått verdi for oppdraget er 35 millioner kroner eks. mva.

Selve Hangarbrua er prosjektert som ei nettverksbuebru i aluminium (vekt: 60 tonn), og koster rundt 45 millioner kroner. Bruoverbygningen bygges av Leirvik på Stord og blir levert i deler til anlegget i januar 2025.

Leirvik monterer sammen brudelene på riggområdet før hele brua heises på plass på landkarene i juni 2025.

Men før det er det mye annet som skal være på plass, og kontrakten som nå er lyst ut handler om disse arbeidene:

  • Sykkelvei med fortau, som regel med bredde på 7,5 meter
  • Tilhørende VA og veilysanlegg
  • Midlertidig og permanent omlegging av høyspentkabler
  • Støttemurer og landkar
  • Klargjøring av riggplass for montering av bruoverbygning

Noen hovedmengder (cirkatall):

  • Forsterkningslag: 2500 m3
  • Asfaltert sykkelvei med fortau: 2800 m2
  • Konstruksjonsbetong: 900 m3

Entreprenøren må forholde seg til jernbanens sikkerhetsregler og de begrensninger det kan gi for anleggsdriften. Så godt som hele prosjektet ligger innenfor 30-metersgrensen fra trafikkert, elektrifisert jernbaneanlegg.

Ferdigfristen for hele oppdraget er 1. oktober 2025, men det er et par delfrister før det:

  • Området for montering av brua skal være ferdig 7. januar 2025.
  • Og begge landkarene skal være klare 5. mai samme år, slik at brua kan heises på plass.

Byggherren holder tilbudskonferanse i Trondheim 18. januar, og tilbudsfrist er 15. februar.

Belgiske Exmar har to mellomstore gasskip (46.000 m3) for transport av ammoniakk under bygging i Sør-Korea. De vil også bli de første med ammoniakkmotorer. WinGd leverer X-DF-A-motorene mens Wärtsilä Gas Solutions leverer drivstoffsystemene.
Les også

Norsk teknologi på første ammoniakkdrevne skip

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.