KLIMA

Fly er fire ganger verre enn tog

Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel.
Tog. NSB. Bergensbanen. Oslo S. Jernbane. Skinner. Samferdsel. Bilde: Jernbaneverket
Stein Jarle Olsen
12. des. 2008 - 07:30

Elektrisk jernbane, T-bane og trikk er de mest energieffektive framkomstmidlene.

Fjerdedel

Disse bruker bare en fjerdedel så mye energi på å transportere en passasjer en kilometer enn rutefly, viser en studie fra Statistisk sentralbyrå og konsulentselskapet Civitas.

Rapporten tar utgangspunkt i faktiske tall for energiforbruk, utslipp, passasjerdekning og godstransportmengder for årene 1994, 1998 og 2004, skriver SSB på sine nettsider.

Les også: Nå kjører supertoget

Miljøsvin

Situasjonen er den samme når det gjelder CO2-utslipp.

Mens elektrisk jernbane har et utslipp tilnærmet null, slipper fly ut over 200 gram CO2 per passasjerkilometer.

Informasjonssjef Preben Colstrup i NSB konstaterer fornøyd overfor Dagsavisen at toget er det beste transportmidlet i et miljøperspektiv.

– Og nå jobber vi for å redusere energiforbruket ytterligere, blant annet ved å trene opp lokførerne til å kjøre mer økonomisk. Bare på den måten kan vi redusere forbruket av strøm med rundt 20 prosent, sier han.

Les også: Ny rapport: Hurtigtog utkonkurrerer fly

Litt bedre

Veitrafikken har imidlertid også blitt litt mer effektiv mellom 1998 og 2004, med noen få prosent lavere utslipp per passasjerkilometer.

Likevel transporterer den elektriske jernbanen 2,3 ganger så mange mennesker som bensinbiler på samme energimengde.

Dieseltogene, som benyttes på Nordlandsbanen, Rørosbanen, Raumabanen og Meråkerbanen, har nesten like høyt energiforbruk som dieselbiler, men likevel bare halvparten av rutefly.

Må satse

Konserndirektør Jon Sjølander i Avinor mener man likevel bør fortsette å satse på flytrafikken.

– Det å stanse veksten i flytrafikken vil gi betydelige negative samfunnsmessige og distriktspolitiske konsekvenser. Mange steder er det heller ikke noe alternativ til flyet. Dette gjelder i Nord-Norge, men også i forhold til utlandet, sier han.

BILDESERIE: AGV under uttesting

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.