(Bilde: Arnaud Février / photographe 06 07 75 91 81 afevrier@mac.com)

Nå kjører supertoget

  • Motor

AGV fra Alstom blir et av verdens raskeste tog med en normal marsjfart, såkalt commercial speed, på 360 kilometer i timen.

Rekordstrekning

Etter flere måneders testing i lavere hastigheter på testbanen Velim i Tsjekkia, er stoltheten nå flyttet hjem til Frankrike. Nærmere bestemt til den 17 mil lange strekningen mellom stasjonene Champagne-Ardenne og Lorraine som også var stedet Alstom presset en ombygd TGV opp i 574,8 km/t i fjor.

Les også: Fartsrekord for fransk tog

Her er AGV-prototypen nå i desember i full gang med testing i hastigheter mellom 200 og drøyt 360 km/t.

Ingeniører på rekke og rad

Foreløpig er passasjerene nærmere 60 ingeniører fra Alstom og Eurailtest. De utfører målinger og analyser fra togets 4.000 sensorer og anbefaler justeringene som må til før høyhastighetstoget kan tildeles sin endelige godkjenning.

Se bildeserie:

Det er i stor grad fundamentale forhold som testes, som for eksempel hjul til bane-dynamikken som er vanskelig å måle bare ved datasimuleringer.

Toget har siste skrik av elektromotorer som gjør det mulig å operere i alle spenningsnivåer i Europa, enten det er 1.500, 3.000, 15.000 eller 25.000 volt som på teststrekningen.

Miljø og fart

I disse dager er det kanskje ikke så rart at Alstom i tillegg til fart spiller på energieffektivitet og miljøvennlighet.

De viser til en oversikt fra det franske miljø- og energidepartementet Ademe. Ifølge den skal AGV har et CO2-utslipp per passasjer på 2,2 gram per kilometer. Til sammenligning med konkurrentene buss (30 g/km), bil (115 g/km) og fly (153 g/km).

Først til Italia

AGV (Automotrice à Grande Vitesse), er oppfølgeren til TGV som har vært i trafikk siden tidlig 80-tall.

Den største forskjellen på TGV og AGV er hvordan motorkraften er fordelt. Mens TGV hadde lokomotivvogner foran og bak, har AGV drivende hjulaksler under hver eneste vogn, altså sju motorvogner.

De første AGV-settene skal leveres om to år. Foreløpig er det solgt 25 sett til italienske NTV som skal sette dem i trafikk i starten av 2011.

Lyntogene øker med ekspressfart

Alstoms nye supertog