LYNKULE: Alstom lanserte i dag sitt nye hurtigtog AGV, som skal kunne kjøre i 360 km/t. (Bilde: Alstom)
SATSER: Alstom sier de har benyttet samtlige suksessteknologier fra fartsrekorden med forgjengeren TGV i 2007 - men i forbedret utgave - under bygging av den nye AGV-en. (Bilde: Alstom)
KREFTER: Slik ser motorboggien på en AGV-vogn ut. (Bilde: Alstom)

Alstoms nye supertog

  • Motor

Toget har fått navnet AGV (Automotrice Grande Vitesse), og skal være raskere enn Alstoms tidligere hurtigtog.

Avduket i dag

Alstom sammenligner AGV med verdens største passasjerfly Airbus A380 når det gjelder viktighet og innovasjon. For å understreke viktigheten av det franske supertoget, var selveste president Nicolas Sarkozy tilstede da toget ble avduket i Alstoms forskningssenter i La Rochelle i dag.

Den største forskjellen på TGV og AGV er hvordan motorkraften er fordelt. Mens TGV bare hadde motorer foran og bak, har AGV motorer under hver eneste vogn.

40 km/t raskere

TGV-ens topphastighet er 320 km/t. Men i april i fjor satte en modifisert utgave av TGV verdensrekord for et tog på konvensjonelle skinner, da det nådde en svimlende hastighet på 574,8 km/t.

Nå gjenstår det å se om AGV-en klarer å slå forgjengerens høythengende rekord.

Kontrakt i boks

Ifølge Alstom er ikke farten det eneste revolusjonære ved AGV. Den skal også ha nye og mer energieffektive motorer, og et innovativt vogndesign som gir plass til flere passasjerer. Vedlikeholdskostnadene skal også være lavere enn på tidligere hurtigtog.

Og Alstom har allerede sikret seg en kunde: Det nye italienske togselskapet NTV har kjøpt 25 AGV-tog, og skal bruke disse på det italienske hurtigtognettverket fra 2011. Her skal de gå i en hastighet på 300 km/t.

På tide med kjappere i tog i Norge? Si hva du mener!