PROSJEKTER

Flere milliarder i sprekk for verdens lengste seksfelts motorveitunnel

Det store veiprosjektet E4 Förbifart Stockholm sprekker både i penger og tid: Blir 3,3 milliarder dyrere og fire år forsinket.

Dårlig fjell har forsinket framdriften kraftig på E4 Förbifart Stockholm
Dårlig fjell har forsinket framdriften kraftig på E4 Förbifart Stockholm Foto: Mikael Ullén, Trafikverket
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. nov. 2019 - 10:42

Byggingen av verdens lengste veitunnel med seks kjørefelt er et av de største pågående infrastrukturprosjekter i Sverige, og er et viktig grep for å løse trafikkproblemene i Stockholmsregionen.

Etter fire års anleggstid har problemene vært så mange, at man nå har rekalkulert hele prosjektet.

– Kunnskapen vi sitter med i dag gjør at vi bedømmer den opprinnelige byggetiden på ti år som alt for optimistisk, forteller prosjektsjef Johan Brantmark i en pressemelding i dag.

– De største årsakene til at prosjektet får en forlenget byggetid og økte kostnader er de geologiske forholdene i enkelte områder hvor vi sprenger, samt at vi måtte bryte kontrakten og anleggsarbeidene på Lövo, sier han.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Sprekker med ti prosent

Dette året har Trafikverket brukt mye tid på nye tids- og kostnadsanalyser for prosjektet, og nå er konklusjonen klar. Den viser en økt kostnad på cirka ti prosent, eller omlag 3,3 milliarder kroner. Det innebærer at kostnadene for E4-prosjektet øker fra 34,4 milliarder  til 37,7 milliarder svenske kroner.

Samtidig er det klart at hele E4 Förbifart Stockholm ikke kan åpnes for trafikk før i 2030. Det er fire år senere enn den opprinnelige planen.

Vis mer

– Vi ser også i den nye nye analysen at installasjon og testing av anlegget vil ta lengre tid og koste mer enn opprinnelig beregnet, forteller Johan Brantmark.

I følge Trafikverket tilsvarer energiforbruket og elkraftutrustningen som trengs for å drifte tunnelen, behovet i en mindre kommune. Og en sikker, høyteknologisk tunnelelektronikk krever tid å få testet ut, og det vil ta lengre tid enn tidligere forutsatt, melder de svenske veimyndighetene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

God framdrift i høst

Arbeidet fortsetter som planlagt med finansieringen slik det er skissert i Nasjonal plan. Men hvordan merkostnaden skal finansieres er foreløpig ikke avklart mellom Trafikverket og Regjeringen.

Entreprenøren sliter med vann i den nye Mossetunnelen.
Les også

Store vannproblemer: Klarer ikke tette den nye Mossetunnelen

Samtidig jobber Trafikverket med å få en ny entreprenør på plass på Lovön.

I følge pressemeldingen har prosjektet i løpet av høsten hatt god framdrift gjennom hele traseen, cirka 800 meter tunnel per måned.

 <i>Illustrasjon: Thomas Øhrling, Forbifart Stockholm</i>
Illustrasjon: Thomas Øhrling, Forbifart Stockholm
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.