PROSJEKTER

Flere milliarder i sprekk for verdens lengste seksfelts motorveitunnel

Det store veiprosjektet E4 Förbifart Stockholm sprekker både i penger og tid: Blir 3,3 milliarder dyrere og fire år forsinket.

Dårlig fjell har forsinket framdriften kraftig på E4 Förbifart Stockholm
Dårlig fjell har forsinket framdriften kraftig på E4 Förbifart Stockholm Foto: Mikael Ullén, Trafikverket
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. nov. 2019 - 10:42

Byggingen av verdens lengste veitunnel med seks kjørefelt er et av de største pågående infrastrukturprosjekter i Sverige, og er et viktig grep for å løse trafikkproblemene i Stockholmsregionen.

Etter fire års anleggstid har problemene vært så mange, at man nå har rekalkulert hele prosjektet.

– Kunnskapen vi sitter med i dag gjør at vi bedømmer den opprinnelige byggetiden på ti år som alt for optimistisk, forteller prosjektsjef Johan Brantmark i en pressemelding i dag.

– De største årsakene til at prosjektet får en forlenget byggetid og økte kostnader er de geologiske forholdene i enkelte områder hvor vi sprenger, samt at vi måtte bryte kontrakten og anleggsarbeidene på Lövo, sier han.

Utbyggingen av E18 Vestkorridoren mellom Oslo og Bærum er godt i gang. Her sett fra Lysaker, mot Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Forenklet lokk skal kutte kostnadene

Sprekker med ti prosent

Dette året har Trafikverket brukt mye tid på nye tids- og kostnadsanalyser for prosjektet, og nå er konklusjonen klar. Den viser en økt kostnad på cirka ti prosent, eller omlag 3,3 milliarder kroner. Det innebærer at kostnadene for E4-prosjektet øker fra 34,4 milliarder  til 37,7 milliarder svenske kroner.

Samtidig er det klart at hele E4 Förbifart Stockholm ikke kan åpnes for trafikk før i 2030. Det er fire år senere enn den opprinnelige planen.

Vis mer

– Vi ser også i den nye nye analysen at installasjon og testing av anlegget vil ta lengre tid og koste mer enn opprinnelig beregnet, forteller Johan Brantmark.

I følge Trafikverket tilsvarer energiforbruket og elkraftutrustningen som trengs for å drifte tunnelen, behovet i en mindre kommune. Og en sikker, høyteknologisk tunnelelektronikk krever tid å få testet ut, og det vil ta lengre tid enn tidligere forutsatt, melder de svenske veimyndighetene.

God framdrift i høst

Arbeidet fortsetter som planlagt med finansieringen slik det er skissert i Nasjonal plan. Men hvordan merkostnaden skal finansieres er foreløpig ikke avklart mellom Trafikverket og Regjeringen.

Fra testen der en lastebil med den nye støtputen i front kolloderer med en personbil.
Les også

Støtpute skal øke sjansen for å overleve frontkollisjon med lastebil

Samtidig jobber Trafikverket med å få en ny entreprenør på plass på Lovön.

I følge pressemeldingen har prosjektet i løpet av høsten hatt god framdrift gjennom hele traseen, cirka 800 meter tunnel per måned.

 <i>Illustrasjon: Thomas Øhrling, Forbifart Stockholm</i>
Illustrasjon: Thomas Øhrling, Forbifart Stockholm
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.