Prosjekter

Flere innsigelser til reguleringsplanene, men prosjektet holder tidsskjemaet

Det har kommet inn flere innsigelser til de fem reguleringsplanene for utbedringen av E16 Fagernes-Øylo. Men ingen av dem ser ut til å hindre byggestart før sommeren.

Mellom Fagernes og Øylo skal det bygges 42 kilometer europavei.
Mellom Fagernes og Øylo skal det bygges 42 kilometer europavei. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
3. mars 2020 - 13:21

– Vi har mottatt en del merknader fra private grunneiere, som vi nå er i direktedialog med for å få løst. I tillegg har vi fått innsigelser fra flere offentlige etater, sier planleggingsleder Knut Westerbø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Fylkesmannen i Innlandet har innsigelser til blant annet risiko- og sårbarhetsanalysen (ROS) og støytiltak, og de har krevd grundigere utredninger opp mot beslag av dyrka mark, tiltak for mjuke trafikanter og konsekvenser for vassdrag. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) krever på si sine flere tiltak knyttet til flom, ras og vassdrag. Innlandet fylkeskommune har innsigelser i forbindelse med kulturminner og vassdrag.

Det har vært flere aksjoner mot deponiet i Førdefjorden.
Les også:

Staten anker Førdefjorden-saken til Høyesterett

Håper på byggestart i sør før sommeren

– Vi er i dialog med alle instanser. Jeg har godt håp om at vi kommer til enighet slik at de tre sørligste reguleringsplanene kan vedtas av kommunestyrene i Nord-Aurdal og Vestre Slidre i løpet av våren, sier Westerbø i meldingen.

– Skjer det, kan det bli byggestart på strekningen Einang-Ulnes før sommeren i år, som planlagt, sier han.

Brødrene Dokken vant denne pilotkontrakten i fjor.

Ny stikkrenne tar unna store mengder vann på Fåvang.
Les også:

– Jernbanen er ikke dimensjonert for dagens klima

Byggestart i nord i 2021

De to nordligste reguleringsplanene, som omfatter strekningen Hausåker-Øylo, er litt mer krevende å få i havn. Her blir det behov for endringer som utløser nytt offentlig ettersyn blant berørte parter. Disse planene blir etter all sannsynlighet lagt fram for politisk behandling og vedtak i Vestre Slidre og Vang til høsten. Det betyr i tilfelle byggestart tidlig i 2021.

– Siden vi uansett ikke har lagt opp til byggestart her før 2021, er ikke en litt lengre planprosess kritisk for framdriften, sier Knut Westerbø.

På grunn av en ødelagt sporveksel får ikke Ofotbanen kjørt inn til Narvik stasjon, så alt gods må lastes av i Kiruna og kjøres med lastebil over grensen.
Les også:

Matforsyningen er lammet

Mest mulig trafikksikkerhet og framkommelighet

Utbedringen av den 42 kilometer lange E16-strekningen mellom Fagernes og Øylo skal bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for gjennomfartstrafikken. Utbedringsarbeidet, som er anslått å ta ca. to og et halvt år, skal være ferdig høsten 2023.

Statens vegvesen har valgt strekningen E16 Fagernes-Øylo som pilotprosjekt for utvikling av et nytt konsept for utbedring av eksisterende veg som skal gi mest mulig igjen for pengene, den såkalte Valdres-modellen.

En av Bergens eldre trolleybusser av typen MAN Neoplan N6221 TG. De var 18 meter lange, og ble erstattet i 2020. (Arkivfoto)
Les også:

Legger ned landets eneste trolleybuss

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.