TUNNELER

Flere fylker trenger mer tid: Først i 2030 kan alle veitunnelene være oppgradert

Det er umulig å bli ferdig til 2025. Flere av fylkene vil trenge opptil fem års utsettelse.

11. nov. 2020 - 11:58

Oddvar Kaarmo, sjefingeniør i Vegdirektoratet, sier dette om status for riksveitunnelene i et intervju med Våre Veger:

– I områdene Sør, Øst, Midt og Nord nærmer vi oss sluttfasen. Det er noen tunneler igjen i hvert område. I området Vest gjenstår fortsatt en del tunneler. At vi er snaut halvveis er tilnærmet riktig, dels fordi omfanget er størst her, sier han til Våre Veger.

Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.
Les også

Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet

Kritisk forfall styrer mye

– Er det generelt slik at veieierne ligger etter fristen, men at de gjør så mye de klarer i forhold til pengene som finnes?

Sjefingeniør Oddvar Kaarmo, Statens vegvesen <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Sjefingeniør Oddvar Kaarmo, Statens vegvesen Foto:  Statens vegvesen

– Nei. Det er krevende at det ikke er et sylskarpt skille mellom kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og det kritiske forfallet i en tunnel. For eksempel: Tunnelen kan ha det utstyret den skal ha i henhold til forskriften, men det fungerer ikke i henhold til dagens krav, sier Kaarmo.

– Av det utstyret vi skifter ut i tunnelene, for eksempel ventilasjon, så ble det bygd med langt lavere effekt enn hva som er kravet i dag. Forskriften stiller bare krav til at det skal være mekanisk ventilasjon. Men er den ventilasjonen god nok til å håndtere eventuelle problemer i tunnelen? Kort sagt: Hvor går grensen for når det er brudd på forskriften og når det er kritisk forfall? Det er en gråsone der som er vanskelig å definere, sier han.

– Et eksempel til: Hvis vi forholder oss strengt til forskriftskravene, så må vi stenge en spesifikk tunnel i dag for å skifte ut utstyr. Men så må vi kanskje stenge den på grunn av kritisk forfall om noen år igjen, med alt det medfører, sier Kaarmo til Våre Veger.

Selv om det finnes mange tekniske løsninger, må lekkasjesøker Tony Sturle Karlsen av og til gripe til en grunnleggende metode: En stang som plasseres på vannledningen for å lytte etter lekkasjer.
Les også

Tar i bruk gammel teknologi: 32 prosent av drikkevannet forsvinner i lekkasjer

Fylkesveiene: 117 av 172 tunneler gjenstår

Våre Veger har skaffet en oversikt fra fire av fylkene med flest veitunneler i landet: De to nordligste fylkene, Vestland samt Møre og Romsdal.

I disse fire fylkene er 172 veitunneler på fylkesveier omfattet av tunnelsikkerhetsforskriften.

55 av disse tunnelene er rehabilitert. 117 tunneler - om lag en tredjedel - er ikke rehabilitert.

Fylkesvegtunnelene skulle i henhold til forskriften vært ferdige innen 1. januar 2020, men fristen er blitt utvidet med fem år for fylker med stor tunnelmasse.

Men 2025-fristen er umulig å nå for flere fylker. Nå drøfter Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og fylkene om fristen skal utvides til 2030. Og det er flere av fylkene interessert i. Det er i så fall departementet som må sørge for en endring i den aktuelle forskriften for fylkesveitunnelene.

Hålogalandsbrua nord for Narvik åpnet i 2018, og den nye kontrakten vil nok ikke handle så mye om den.
Les også

Én entreprenør kan få brukontrakt på opptil 320 millioner

 

 

 

(Dette er en smakebit av en artikkel. Du kan lese hele saken i den nyeste papirutgaven av Våre Veger. Bestill abonnement her)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.