JERNBANE

Flere byer på Østlandet kan miste nye togstasjoner

– Vi har ikke penger til alt, sier jernbanedirektøren.

Flere byer på Østlandet har lagt storslåtte planer for byutvikling med jernbanen i sentrum. Nå endrer regjeringen og Jernbanedirektoratet kurs, fordi utgiftene må ned. Illustrasjonsbilde.
Flere byer på Østlandet har lagt storslåtte planer for byutvikling med jernbanen i sentrum. Nå endrer regjeringen og Jernbanedirektoratet kurs, fordi utgiftene må ned. Illustrasjonsbilde. Bilde: Mari Gisvold Garathun
22. juli 2019 - 07:36

Staten gjør om på planene for jernbanen på Østlandet. Det fører til at flere byer kan miste nye, planlagte togstasjoner.

Store summer og et høyt antall timer er lagt ned i planleggingen av nye jernbanestasjoner og byutvikling i flere byer på Østlandet. Nå har regjeringen og Jernbanedirektoratet endret kurs fordi utgiftene må ned, skriver Aftenposten.

– Vi har ikke penger til alt, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til avisen. 

Mange av de gamle 69-togsettene endte opp på verkstedet på Sundland i Drammen forrige vinter.
Les også

Vy: Gammelt, utslitt, ustabilt

– Riktig å bruke 4 milliarder i Fredrikstad?

Byene hvor det er planlagt nye jernbanestasjoner og hvor planene kan måtte endres etter signaler fra Slotsvik, gjelder Hamar, Fredrikstad, Larvik, Tønsberg, Hønefoss, Sandefjord, Sarpsborg og Oslo. Byene hvor alt trolig går etter planen, er Moss og Drammen, skriver Aftenposten.

– Vi ser at vi kan få til to tog i timen uten å bygge om mye av Hamar, og vi må også spørre oss om det er riktig å bruke fire milliarder på ny stasjon i Fredrikstad. Tilsvarende gjelder for flere byer, sa Slotsvik til Jernbanemagasinet i juni. 

Flere ganger har Hallingdalselva gått over sine bredder på riksvei 7. Statens vegvesen vil ha en slutt på tilstander som dette.
Les også

Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.