FYLKESVEI

Flaskehalser på fylkesvei i Øygarden er borte

Fylkesveien mellom Beinastaden og Skogsvåg er nå ferdig utbedret, og det er slutt på kaoset som har vært på strekningen gjennom flere år.

En samlet prosjektgruppe med fagfolk fra byggherre, entreprenør og kommune som har sørget for at folket i Øygarden har fått en trygg hverdagsvei.
En samlet prosjektgruppe med fagfolk fra byggherre, entreprenør og kommune som har sørget for at folket i Øygarden har fått en trygg hverdagsvei. Foto: Charlotte Villanger Nielsen/Vestland fylkeskommune
8. sep. 2023 - 10:59

Det skriver Vestland fylke i en nyhetsmelding.

Fylkesveien har i flere år hatt mye trafikk og dårlig sikt for trafikantene på flere steder. Prosjektet ble starta i august 2022, og veien var altså klar for åpning nå, året etter.

Jon Askeland, fylkesordfører i Vestland fylkeskommune skjærer av snora og markerer åpning av utbedret vei mellom Beinastaden og Skogsvåg. Her sammen med Tom Georg Indrevik, ordfører i Øygarden kommune (tv.) <i>Foto:  Charlotte Villanger Nielsen/Vestland fylkeskommune</i>
Jon Askeland, fylkesordfører i Vestland fylkeskommune skjærer av snora og markerer åpning av utbedret vei mellom Beinastaden og Skogsvåg. Her sammen med Tom Georg Indrevik, ordfører i Øygarden kommune (tv.) Foto:  Charlotte Villanger Nielsen/Vestland fylkeskommune

Veien er finansiert med tilskudd over statsbudsjettet i 2020, med mål om å bedre framkommeligheten og øke konkurranseevnen for næringstransporten.

– Med å se denne muligheten med laksepengene som lå framfor oss, så fikk vi til dette prosjektet. Fylket fikk meldt inn prosjektet til staten og finansiering av veien ble et spleiselag med fordeling 60 prosent på fylket og 40 prosent på staten, sa fylkesordfører Jon Askeland.

Fylkesordføreren roste også fagfolkene på avdeling for infrastruktur og veg, kommunen og Vassbakk & Stol.

– Her har alle vært gode til å finne løsninger med naboer og takle ting som har skjedd underveis. Dette er et plussprosjekt fordi vi har jobbet med noe som har gitt rask forbedring, sier han.

Tom Georg Indrevik, ordfører i Øygarden, sa også at prosjektet viser at det er mulig å gjøre noe med flaskehalsene på fylkesveiene uten å måtte bygge en stor ny vei.

Bilistene har vært tålmodige

Prosjektet har gjort flere utbedringer langs strekningen på til sammen 1, 6 kilometer. Det er bygd en gang- og sykkelvei over Krossleitet på om lag 700 meter. I tillegg er de såkalte Dalasvingene utbedret slik at myke trafikanter kan gå trygt og slippe å oppleve at store kjøretøy må kutte svingen.

Gunhild Vangsnes, avdelingsleder for planlegging og utbygging i Vestland fylkeskommune sier at dette er et godt eksempel på hvordan man kan få mer for pengene. <i>Foto:  Charlotte Villanger Nielsen/Vestland fylkeskommune</i>
Gunhild Vangsnes, avdelingsleder for planlegging og utbygging i Vestland fylkeskommune sier at dette er et godt eksempel på hvordan man kan få mer for pengene. Foto:  Charlotte Villanger Nielsen/Vestland fylkeskommune

– Trafikkavviklingen har vært utfordrende, men bilistene har vært tålmodige og respektert entreprenørens arbeid, seier Gunhild Vangsnes, avdelingsleder for planlegging og utbygging i Vestland fylkeskommune.

Mer for pengene

Hun sa videre at tungtransporten ofte ble stående fast på veien.

– Nå er det løst gjennom at vi har senket toppen av veibanen på Krossleitet med over ti meter, utbedret feil helling av svinger og at det er full veibredde. Vi har i tillegg utvidet parkeringsarealet til Fjell festning ved hjelp av et stort overskudd av steinmasser. Her har Øygarden kommune bidratt med midler, overbygning og grunnerverv, sa Vangsnes.

Bybanen i Bergen har i dag to linjer. Neste linje skal etter planen gå til Åsane. Nå er det helt i det blå når det kan skje.
Les også

Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.