BYGG

«Fjordby» utenfor Oslo skal romme 150.000 mennesker

Ønsker flytende øyer, undersjøisk t-bane og førerløse transportpoder mot 2070.

Hver av de fire øyene skal ha sitt eget sentrum, broer seg imellom, og et avansert grid-system med  poder.
Hver av de fire øyene skal ha sitt eget sentrum, broer seg imellom, og et avansert grid-system med poder. Bilde: Sweco
21. okt. 2014 - 16:45

Tirsdag lanserte Sweco sin idé for by- og transportutvikling i Oslo mot 2070.

Ideen, utformet av selskapets unge medarbeidere, presentert som en rapport og skal ifølge Sweco gjøre Oslo til en av de mest spesielle kystbyene i hele verden.

Planene involverer blant annet fire flytende øyer med plass til omlag 150.000 mennesker.

Les også: Post-it-lapper ga hus med null byggefeil

Kunstige øyer

I fremtidsplanen for Oslo 2070 – «Byen i Fjorden» ønsker selskapet å fremheve hvordan fjorden bør brukes som en mulighet og ikke en barriere.

Selskapet ønsker å bruke noe av fjordarealet til å anlegge fire kunstige øyer, hvorav tre øyer i Bunnefjorden og én utenfor Nesoddtangen.

– Idéen vår er å bygge ut områdene Bygdøy, Nesodden og Holmlia, og la Nesodden gi rom til et nytt sentrum. Området vil da utgjøre den sørlige delen av en omfattende fjordring, som igjen vil trekke det urbane sentrum litt lenger sørover, ut i fjorden, sier Malin Andersson, prosjektleder for Oslo 2070 i en pressemelding.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Forslaget går ut på å etablere tre øyer i Bunnefjorden og én utenfor Nesoddtangen.
Forslaget går ut på å etablere tre øyer i Bunnefjorden og én utenfor Nesoddtangen.

Fremtidens transportløsninger

Hver av de fire øyene skal ifølge Sweco ha sitt eget sentrum. Det skal være broer mellom øyene, og et avansert grid-system med kjøretøyer, eller såkalte poder. Podene er elektriske, førerløse og går langs dedikerte traséer.

Podene skal gå over takene og ha hyppige stoppesteder ved sentrale knutepunkter. I tillegg ønsker selskapet å etablere en ny undersjøisk t-bane-ring som skal knytte Bygdøy, Nesodden, Mortensrud og Holmlia sammen med resten av Oslo.

Linjene skal være 20 meter under havoverflaten, og ha fire spor. To for podene og to for t-bane.

– Vi ønsker at det tradisjonelle sentrum skal bli grønnere. Pod-biler og –busser, samt lett-transport-broer vil underlette persontransporten i sentrum. Håpet er et billøst Oslo innenfor Ring 3, der pod-busser tar over ved sentrale innfartsårer, sier Andersson.

Les også: – Profesjonelle kunder bestiller produkter som var vanlige rundt første verdenskrig

Fjordbyen skal ha plass til så mange som 150.000 mennesker.
Fjordbyen skal ha plass til så mange som 150.000 mennesker.

Utviklingsplan

Utviklingen skal ifølge Sweco skje gradvis. Om alt går etter planen skal Nesoddtangen utvides med en 18,2 hektar stor plattform innen 2030. Dette skal gi en befolkningsøkning på 35.000 innbyggere.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Frem mot 2050 skal tre av de fire kunstige øyene stå klare. Det skal i tillegg være bygget en effektiv t-banering via Nesodden, øyene og inn til Oslo. Videre skal alle øyene være ferdigutviklet og bebodd innen 2070.

Sweco fjordby
Sweco ønsker å bygge en fjordby langs kysten av Oslo. Sweco
Les også:

De leverer tak basert på mål fra Google Earth

Her er Vegvesenets advarsel til naboene i Bjørvika

Bygger verdens høyeste skyskraper med 80.000 tonn stål  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.