Statens vegvesen fikk fire tilbud i konkurransen om kontrakten som heter K02 –Støtteforbygning, og har valgt ut en vinner.
Fjerby vant anbudet, og blir tildelt kontrakten om å bygge støtteforbygninger mot snøskred og sørpeskred ved ny E8.
Firmaet har levert tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Kontraktsverdi er rundt 70 millioner kroner.
Fire leverandører ga tilbud
Totalt var det fire leverandører som var prekvalifisert og som leverte inn et tilbud til Statens vegvesen.
De fire leverandørene:
- Fjerby
- Mesta
- Norsk Bergsikring
- Visinor Fjell
– Vi mottok fire fullverdige tilbud, hvor Fjerby til slutt leverte det beste tilbudet, og dermed står igjen som vinner av kontrakten, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal, i meldingen.
Sammen med ny E8 skal det bygges skredforebyggende tiltak for å forhindre snøskred. Denne kontrakten omfatter støtteforbygninger i fjellet Storkollen ved Sørbotn i Ramfjorden. Arbeidet vil foregå over tre sommersesonger.
Forberedende arbeider starter trolig høsten 2022. Monteringen av selve skredforbygningene vil ikke starte før i juni 2023.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt sier at det er svært viktig for hele næringen å kunne levere hydrogenfergene fra et norsk verft og med mange norske leverandører.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836952/GunvaldAMortvedt_RuneHeddeland_Westcon%2520PA.jpg)
Hydrogenferger bygges i Norge: – Viktigere enn folk er klar over