PROSJEKTER

Fjellsprengingskonferansen er i gang

Förbifart Stockholm var et av tunnelprosjektene som ble presentert i innledningen av Fjellsprengningskonferansen 2019.

Johan Brantmark er prosjektsjef for E4-prosjektet "Förbifart Stockholm" som skal få flyt i trafikken rundt Stockholm når det åpner - fire år forsinket - i 2030.  Halvparten av tunnelene er ferdigboret, kunne han fortelle.
Johan Brantmark er prosjektsjef for E4-prosjektet "Förbifart Stockholm" som skal få flyt i trafikken rundt Stockholm når det åpner - fire år forsinket - i 2030. Halvparten av tunnelene er ferdigboret, kunne han fortelle. Foto: Per Helge Seglsten
21. nov. 2019 - 14:01

Den 18 kilometer lange tunnelen fra Tyrifjorden som skal sørge for at Oslo får en drikkevannskilde nummer to; Londons nye «underelviske» kloakksystem; den kompliserte masseforflyttingsjobben i forbindelse med Fellesprosjektets bygging av ny E16 og jernbane mellom Sandvika og Hønefoss; kobbergruvedrift i sårbare områder i Finnmark, og framdriften i skandaleprosjektet E4 Förbifart Stockholm:

De fleste med interesse for tunneldrift fant interessante ting i programmet til Fjellsprengningskonferansen 2019 - allerede før første lunsjpause.

Prosjektsjef Johan Brantmark i Förbifart Stockholm fortalte i sitt foredrag at man regner med at prosjektet vil bli fire år forsinket, og åpne i 2030. Noe av problemene skyldes problemene rundt en av delkontraktene som ble utført av et italiensk entreprenørkonsortium. Denne kontrakten ble i mars i år hevet av Trafikverket, begrunnet med brudd på arbeidsmiljøbestemmelsene. Kontrakten er blitt lyst ut på nytt, men Brantmark fortalte på Fjellsprengingskonferansen at man ikke var fornøyd med antall deltakere i anbudskonkurransen, og den er derfor lyst ut for andre gang.

Skipet skal seile mellom Brønnøy og Visnes med marmor til Omya Hustadmarmors produksjonsanlegg for kalsiumkarbonat i Elnesvågen.
Les også

Norsk familierederi får verdens største bulkskip med batteri

Begynner å bli tradisjon

Fjellsprengningskonferansen arrangeres for 57. gang i år, og samler i år 34 utstillere og rundt 900 deltagere fra byggherrer, entreprenører, utstyrsleverandører og andre bransjer som på en eller annen måte har en tilknytning til det å bore hull i fjell.

Leverandørene er svært interesserte i å være til stede under Fjellsprengningskonferansen. De 34 utstillerplassene i foajeen utenfor konferansesalen ble fylt opp i løpet av to dager. <i>Foto:  Per Helge Seglsten</i>
Leverandørene er svært interesserte i å være til stede under Fjellsprengningskonferansen. De 34 utstillerplassene i foajeen utenfor konferansesalen ble fylt opp i løpet av to dager. Foto:  Per Helge Seglsten

Utstillertallet er maks av det man får presset inn i Radisson-hotellet i Tullinsgate i Oslo - hvor konferansen har holdt hus helt siden hotellet ble bygget i 1975 - mens antall deltagere er litt lavere enn tidligere år.

– Men det kommer noen titalls deltagere uanmeldt også, så det totale antallet er litt usikkert ennå, sier prosjektleder i Tekna og ansvarlig for konferansen, Siri Engen, og innrømmer at det er en liten utfordring, ikke minst fordi de gjerne vil ha full bevertning - inkludert den ikoniske erter, kjøtt og flesk-middagen torsdag kveld.

Før det inneholdt programmet imidlertid andre matnyttige temaer, som «Helsegevinst ved TBM-drivemetode», «Bruk av eksplosivsøkhund», Utfordringer med driving av tunneler tett på annen sensitiv infrastruktur» og «Kraftverkstunneler med små tverrsnitt». For å nevne noe. 

Konferansen er viet fjellsprenging torsdag, mens bergmekanikk og geoteknikk står på programmet på avslutningsdagen, fredag. Hele programmet finner du her.

Kinas største turbinprodusent som ikke er statseid, Mingyang Smart Energy, sier at deres neste turbin til havvindindustrien vil bli på 22 MW. Bedriften oppgir ikke hvor stor denne turbinen er, men turbiner på 18–20 MW skal være satt i drift.
Les også

Advarer mot å bygge stadig større turbiner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.