Den nye driftskontrakten 9102 Hallingdal-Valdres 2021-2026 handler om riksveier med tilhørende anlegg i de fleste kommunene i Valdres og Hallingdal, i tillegg til Ringerike.
Her skal tilbyderne levere sine tilbud etter et såkalt to-konvolutt-system. Prisene ligger i konvolutt 2, som først vil åpnes etter at konvolutt 1 er evaluert.
Og disse kjemper om å få drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres i perioden 2021-2026:
- Engebretsen Ingeniør - Entreprenør
- Mesta
- Presis Vegdrift
- Veidekke Industri
Kontrakten for Hallingdal og Valdres omfatter drift av E16, riksveg 7 og riksveg 52 – totalt 517 kilometer riksvei i lavlandet og på høyfjellet.
Kontraktsperioden går fra 1. september 2021 til 2026, med mulighet for tre år forlengelse.
![Etter årets store bondedemonstrasjoner, her fra Brussel, ble klimakravene til landbruket dempet. Men skal EU klare klimakravene, må utslippene i landbruket ned.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838976/F9C7A0F0-94B4-4882-B550-0AB602CC981B_1_105_c.jpg)
EU forbereder ny pakke med klimalover – landbruket blir problemet
Evnen til å redusere klimautslipp blir viktig
![Kart over riksveiene som inngår i kontrakten. <i>Illustrasjon: Vegkart/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2663/2663261/DK%252Briksveier%252BHallingdal%252Bog%252BValdres.jpg)
Statens vegvesen har skjerpet miljøkravene og belønner entreprenører som vil gjøre en innsats for klimaet. Alle nye driftskontrakter for riksveier som Vegvesenet lyser ut i år, har nye krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Selv om pris veier tyngst i tildelingen av Hallingdal-Valdres-kontrakten, spiller for første gang reduksjon i klimaavtrykket en viktig rolle for hvem som får jobben. Hallingdal og Valdres er første driftsområde hvor entreprenørens evne til å redusere kontraktens CO2-utslipp skal vektes i tildelingen, heter det.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
![Administrerende direktør Harald Solberg i Norsk Industri har ikke noe imot kjernekraft, men er redd det kan bli en politisk sovepute om vi skal vente på utredninger.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846938/original.jpg)
Harald Solberg i Norsk Industri: Kjernekraftutredning må ikke bli en sovepute
Kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system
Tilbyderne har levert sine tilbud etter et såkalt to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse og hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp. Kontraktforståelsen vektes med 10 prosent mens CO2-reduksjonen vektes med 20 prosent. Konvolutt 2 består av pris og vektes 70 prosent.
– For at evalueringen av konvolutt 1, altså andre tildelingskriterier enn pris, skal skje nøytralt og uavhengig av pris, åpner vi ikke konvolutt 2 før evaluering av konvolutt 1 er ferdig, sier prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen i meldingen.
– Vi håper at entreprenørene kan tilby oss et driftsopplegg og en maskinpark som reduserer CO2-avtrykket i kontrakten, blant annet ved å ta i bruk grønn teknologi. Hvordan de løser dette, er opp til dem. Nå er vi spente på å se hva slags løsninger entreprenørene kan tilby, sier Rahaman.
Hvem som får kontrakten, blir avgjort rett over påske.
![Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843272/d0e3adb0-15af-451c-b874-dcc8b4df19c9.jpg)
Lyser ut tunnel til nær tre milliarder