Drift og vedlikehold

Fire vil ha den store og krevende driftskontrakten for Osloområdet

Fristen gikk ut i dag. Det skiller nesten 600 millioner mellom billigste og dyreste tilbud.

Entreprenøren for driftskontrakt Oslo-Gardermoen kan få en krevende jobb.
Entreprenøren for driftskontrakt Oslo-Gardermoen kan få en krevende jobb. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
22. mars 2021 - 13:32

Stort sprik i denne kontrakten, altså, og det er disse fire som har gitt pris:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Vaktmesterkompaniet 705.000.000
Hadeland Maskindrift 748.775.536
Mesta  925.157.640
Veidekke Industri  1.298.570.993

– Vi er godt fornøyd med deltakelsen i konkurransen, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Hilde Roa Hagen, i en pressemelding.

– I utgangspunktet er det den entreprenøren som har gitt det laveste pristilbudet som vinner, men først skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene. Vi tar sikte på at vi kan undertegne kontrakt med den nye entreprenøren i løpet av april, sier hun i meldingen.

Kontraktsperioden går fra 1. september 2021 til høsten 2026, med mulighet for tre år forlengelse.

Hornsea 2 utenfor Yorkshire i Storbritannia er verdens største havvindpark med 165 turbiner over 462 kvadratkilometer. Når parker dekker store havområder, kan den tilgjengelige vindenergien per kvadratkilometer synke, selv med moderne turbinteknologi.
Les også:

Forskningssjefen i Oceanbox: Mener potensialet i de største vindparkene er overvurdert

Krevende kontrakt

Driftskontrakt 9104 Oslo-Gardermoen er, som Veier24 tidligere har skrevet om, en krevende kontrakt. Den består av alle riksveiene i Oslo samt E6 og E16 til Gardermoen, riksvei 159 til Lillestrøm, riksvei 226 og riksvei 22 fra Hvam til Fetsund. Totalt omfatter kontrakten drift og vedlikehold av rundt 430 kilometer riksvei, hvorav omkring 117 kilometer er gang- og sykkelvei.

Veinettet har tett trafikk og består i hovedsak av flerfeltsveier som stiller høye krav til framkommelighet og trafikkavvikling til enhver tid. Enkelte strekninger har en ÅDT på over 100.000. I tillegg inngår drift av bygater som Dronning Eufemias gate og Ring 1, inkludert vedlikehold av veiobjekter og omfattende grøntanlegg. Gang- og sykkelveinettet har også mange trafikanter.

Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Støtte til klimavennlige løsninger

Statens vegvesen har skjerpet miljøkravene og belønner entreprenører som vil gjøre en innsats for klimaet, skriver etaten i meldingen. Alle nye driftskontrakter for riksvei som Vegvesenet lyser ut i år, har nye krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.

Og det kan bli en slags bonus: Hvis entreprenøren som får Oslo-Gardermoen-kontrakten evner å løse oppgavene raskt og effektiv på en klimavennlig måte, og på eget initiativ fremmer løsninger som kan bidra til bedre miljøprofil i kontrakten, kan de vente seg et økonomisk bidrag fra Statens vegvesen til utviklingsprosjekter som reduserer klimautslippene i kontraktsperioden, heter det i meldingen.

Bergarbeid ved framtidige Skøyen stasjon. En av inngangene som fører folk ned til t-banen.
Les også:

Forsinkelser og kostnadssprekk på Fornebubanen: – Har ikke klart å få opp den produksjonstakten vi ønsker

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.