Statens vegvesen lyste 7. november ut konkurransen om prosjektering og bygging av ny E6 mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune på Helgeland.
![Illustrasjonen viser blant annet planlagte nye Svenningelv bru med ny E6 og tunnel inn i Bergåsen. Tettstedet Trofors i bakgrunnen. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2636/2636407/E6%2520Svenningelv-Lien.jpg)
– I dag er vi svært fornøyd når vi kan presentere fire tilbydere som vi kan ta med oss videre i prosessen, sier Bård Nyland, prosjektleder for E6 Helgeland, i en pressemelding.
Følgende entreprenører har meldt sin interesse for oppdraget:
- Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge
- Impresa Pizzarotti & C. S.P.A.
- Leonard Nilsen & Sønner
- OHL-Puentes JV – E6 Svenningelv – Lien (Joint venture Obrascón huarte lain s.a og Puentes y Calzadas Infraestructuras)
Statens vegvesen vil i prekvalifiseringsprosessen velge ut tre eller fire leverandører som inviteres til å gi tilbud. Gjennom vinteren og våren 2021 skal de leverandørene som blir prekvalifisert utarbeide sine løsninger og tilbud. Det antas at kontrakt kan skrives i juni og at oppstart av byggearbeidene vil kunne starte høsten 2021.
![E18 Vestkorridoren strekker seg forbi Sandvika. Broene gjennom Sandvika ble bygget på 60-tallet og har stort oppgraderingsbehov.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842721/original.jpg)
E18: Nye broer i Sandvika vil koste mer enn halvparten av tunnel
Omfattende arbeid med mange leveranser
![Kart over strekningen. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2636/2636406/E6%2520Svenningelv-Lien%2520kart.jpg)
Kontrakten omfatter prosjektering og bygging av omkring 10,3 kilometer ny E6 på strekningen Svenningelv-Lien på vestsiden av Trofors. Hele strekningen er i Grane kommune i Nordland.
Entreprenøren som tildeles oppdraget skal prosjektere og bygge:
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
- To tunneler (cirka 2000 og 90 meter lange)
- To store bruer over Vefsn og Svenningelva
- Cirka 7,7 kilometer vei i dagen i nytt terreng, og påkobling til eksisterende E6
- Bygging av rundt 2,8 kilometer fylkeskommunale, kommunale og private veier
- Forsterkning av omkring to kilometer kommunal vei
- Bygging av driftsveier og adkomstveier med en samlet lengde på rundt 1,7 kilometer
- Fire kanaliserte kryss
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843228/PA110243.jpg)
En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere