TRAFIKK OG ITS

Fire av ti bilister har fått skader på bilen som følge av dårlige veier

Mest vanlig er skader på dekk og felg, og skadene koster bilistene 17.000 kroner i snitt. Det viser tall fra en undersøkelse Norstat har utført for NAF.

Bilskader som følge av dårlige veier koster bilistene dyrt. NAF krever mer penger til vedlikehold av veiene.
Bilskader som følge av dårlige veier koster bilistene dyrt. NAF krever mer penger til vedlikehold av veiene. Illustrasjonsfoto: Peter Bryng, NAF
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. apr. 2022 - 08:37

– Folk betaler dyrt for å reparere skader som skyldes hull, sprekker og dårlige veier. Politikerne må prioritere veivedlikehold på et helt annet nivå enn det de hittil har gjort, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) tegnet opp omfattende endringer og oppgraderinger i forsvarssektoren de kommende årene da han talte til Oslo Militære Samfund mandag kveld.
Les også

Forsvarsministeren: – Vi må bruke mer av samfunnets ressurser på forsvar, sikkerhet og beredskap

Vedlikehold må prioriteres

Spesielt fylkesveiene er i dårlig forfatning. Sammen med riksveiene er det et etterslep på vedlikehold som vil koste nærmere 100 milliarder å utbedre.

– Vi ser at det er særlig i distriktene at dårlige veier fører til bekymring for folk. Mange veier oppleves ikke som trygge. Politikerne må ta folks bekymring på alvor. Mer av veimidlene må brukes på vedlikehold, slår Ryste fast.

Blir sendt fra etat til etat

Det er i tillegg svært vanskelig å få erstatning fra de som har ansvaret for veiene dersom du er uheldig og får skader på bilen.

– Bilistene opplever å bli kastet mellom stat og fylke som eier veiene, og videre til entreprenørene som har ansvar for vedlikeholdet. Det er altfor vanskelig både å finne frem og å vinne frem, sier Ryste.

– Det må bli enklere å få erstatning, men først og fremst må vedlikeholdet prioriteres opp, så færre opplever dette, sier Ryste.

Undersøkelsen er basert på et landsrepresentativt utvalg på 1000 respondenter, utført av Norstat på vegne av NAF, 3.-8-september 2021.

Hvilken type skade var det snakk om? (flere valg mulig)

 

TOTAL

Skade på dekk/felg

54 %

Skade på frontrute/glass/lykter

39 %

Skade på hjulstilling/hjuloppheng/bremser

37 %

Skade på lakk/riper/mindre bulker

34 %

Større skade på karosseri

7 %

Sammenstøt eller utforkjøring

8 %

Påkjørsel

3 %

Personskade

2 %

Annet

6 %

TOTAL

190 %

Fra mai kan ikke lenger elbilsjåfører kjører lovlig i kollektivfeltet på E18 i Asker og Bærum, på grunn av oppgradering og rehabilitering av to tunneler i Oslo.
Les også

Elbilene kastes ut av kollektivfeltet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.