E18 VESTKORRIDOREN

Finner ingen løsninger: Ny E18 forbi Sandvika MÅ bli dyrere enn 12,2 mrd

Statens vegvesen har ikke klart å finne en løsning for E18 Ramstadsletta-Nesbru innenfor styringsmålet på 12,2 milliarder kroner.

- Vi finner ikke tilfredsstillende løsninger for ny E18 Ramstadsletta-Nesbru uten at vi får justert det økonomiske styringsmålet, sier Tom Hedalen, prosjektsjef for E18 Vestkorridoren-
- Vi finner ikke tilfredsstillende løsninger for ny E18 Ramstadsletta-Nesbru uten at vi får justert det økonomiske styringsmålet, sier Tom Hedalen, prosjektsjef for E18 Vestkorridoren- Foto: Bjørn Olav Amundsen
12. des. 2023 - 13:51

Statens vegvesen mener økt styringsramme for E18 Ramstadsletta-Nesbru er nødvendig for å kunne planlegge en framtidsrettet E18-løsning forbi Sandvika, skriver etaten i en pressemelding.

Med andre ord: Det må bli dyrere enn det var tenkt.

Statens vegvesen har i rundt et år jobbet sammen med rådgiver Norconsult for å finne løsninger som kan redusere kostnadene for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen er et underveis-kostnadsanslag fra november 2022 som viste at beregnede kostnader til prosjektet lå rundt 3,2 mrd. kroner over vedtatt styringsramme på 12,2 milliarder 2021-kroner.

Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru ble satt på pause i januar, slik at Statens vegvesen fikk tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned.

I meldingen heter det at alle steiner er snudd i jakten på en løsning som svarer på samfunnsmålet og som er mulig å gjennomføre innenfor opprinnelig styringsramme på 12,2 milliarder kroner.

Vegvesenets prosjektgruppe har blant annet jobbet fram en videreutviklet versjon av anbefalt konsept B. I videreutviklet løsning for konsept B har gruppa klart å kutte kostnader på rundt en milliard kroner sammenlignet med opprinnelig konsept B.

Har vurdert nye konsepter - uten hell

I tillegg til videreutviklet konsept B har Vegvesenet også vurdert flere nye konsepter der samfunnsmålet blir utfordret. Konseptene omfatter løsninger med kortere E18-tunnel øst og kortere E18-tunnel vest samt løsning med kortere ramper mellom E18 og E16. Vegvesenets prosjektgruppe har i tillegg sett på en løsning som kun fokuserer på kollektiv, gange og sykkel mens E18 beholdes der veien ligger i dag, samt en løsning som kun omfatter E18 i tunnel og E16 i rampetunnel.

Men Vegvesenet har forkastet alle de vurderte konseptene.  Årsaken er at de ikke reduserer kostnadene nok, eller at gjennomføringen av anleggsdriften blir svært krevende. Og: De har høye støykonsekvenser eller de bommer på andre deler av prosjektets samfunnsmål.

Tilstanden på E18-bruene er avgjørende

Dagens E18-bruer er i dårlig forfatning. De må trolig skiftes ut i løpet av noen år uansett, dersom de ikke rives som en del av utbyggingen av E18 Ramstadsletta-Nesbru. Å skifte ut bruene er både kostbart og innebærer at gjennomføringen av anleggsdriften blir krevende, heter det i meldingen.

Statens vegvesen vil derfor undersøke tilstanden på bruene mer grundig for å få endelig svar på bruenes tilstand.

– Hensynet til E18-bruene gjør at det ikke finnes noe reelt null-alternativ. Vår konklusjon er derfor at vi ikke finner tilfredsstillende løsninger for ny E18 Ramstadsletta-Nesbru uten at vi får justert det økonomiske styringsmålet. I samråd med Vegdirektoratet vil prosjektet jobbe videre fram mot sommeren med videreutviklet konsept B med tanke på å søke om utvidelse av styringsmålet. Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene inngår som del av dette arbeidet, sier prosjektsjef Tom Hedalen for E18 Vestkorridoren.

Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.
Les også

Bruker aluminium til ny skredsikring

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.