BUTIKK: Ledelsen i Altibox mener kritikken mot fiberselskapenes underskudd ikke holder og at utbyggingen vil bli god butikk med tiden. (Bilde: Espen Zachariassen)

– Fiber vil bli lønnsomt

  • IT

Administrerende direktør Eirik Gundegjerde hos Altibox mener ekspertisen tar feil i sin bekymring for store inderskudd hos fiberselskapene.

Teleanalytiker Tore Aarønæs er i gang med en analyse som viser at svært mange av fiberselskapene har gått med store underskudd de siste fem årene.





Investerer milliarder

Hans selskap Norsk Telecom har samlet tall fra drøyt 40 av selskapene som bygger fibernett i Norge. Disse har samlet investert rundt 4,5 milliarder kroner i fiber, noe som tilsvarer cirka 25.000 kroner per kunde.

Underskuddet for perioden 2004 - 2008 for selskapene i analysen var på nesten 600 millioner kroner.

Aarønæs tror ikke de mange små selskapene kommer til å klare seg.

Les mer her: Tror kraftselskapene går på fibersmell





Adm. dir. Eirik Gundegjerde, Altibox.
Partnerskap OPPTUR: Administrerende direktør Eirik Gundegjerde i Altibox mener at internasjonale erfaringer støtter hans forretningsstrategi.

Partnerskap

– 1300 nye kunder hver uke er et tegn på at fibersatsingen kommer til å bli lønnsom, mener Altibox-sjefen.

Han har sendt en kommentar til Teknisk Ukeblad der han trekker frem huller i analysen.

– Det artikkelen ikke nevner er at svært mange av energiselskapene som bygger ut fiber har funnet sammen i et partnerskap rundt merkevaren Altibox. 35 ulike fiberselskap, hovedsakelig energiprodusenter, samarbeider om Altibox. Altibox-partnerskapet er i dag Nordens største leverandør av fiberkabel. Nær 150.000 hustander og bedrifter i Norge er i dag koplet opp på fiber gjennom partnerskapet, og ytterligere 35.000 har signert kontrakt. Det leveres ca. 1300 nye kunder pr uke, påpeker Gundegjerde.





Tredje størst

– Dersom omsetningen i partnerskapet konsolideres, er Altibox Norges tredje største bredbåndsaktør innenfor privatsegmentet, skriver han.

Gundegjerde peker på at nye forretniningssområder krever investeringer.

– Ved bygging av ny infrastruktur vil regnskapsresultatene nødvendigvis være svake i utbyggingsperioden. Når investeringsperioden er over, vil disse selskapene raskt få positive kontantstrømmer og resultater. Investeringene energiselskapene har gjort på fiber er langsiktige og vil gi god avkastning for eierne, samtidig som befolkning og næringsliv i selskapenes områder får tilgang til verdens beste kommuikasjonsinfrastruktur, lyder karakteristikken til Altibox-direktøren.





Kortsiktige krav

Han mener internasjonale erfaringer støtter strategien.

– Internasjonalt er det flere som har forstått fiberens forretningsstrategiske betydning. Verdens største telekomselskaper med kortsiktige krav til avkastning investerer nå store beløp i fiber som får det samlede investeringsnivået i Altibox til å fremstå som småpenger. I flere land har også statlige myndigheter startet storstilte investeringsprogrammer for å sikre en kommunikasjonsinfrastruktur som antas å ha stor betydning for nasjonens verdiskapingsevne og konkurransekraft.





Ringvirkninger

– Rent forretningsmessig må energiselskapenes investeringer her sees som lønnsomme. I tillegg gir disse investeringene et vesentlig bidrag til innbyggerne og bedriftene i sine områder og til regionenes og nasjonens konkurransekraft og verdiskapning, skriver Eirik Gundegjerde.