Kraftselskapene har satset stort på utbygging av fiberoptiske kabler for internett, tele- og TV-tjenester. Mange av selskapene vil aldri bli lønnsomme, mener teleanalytiker Tore Aarønæs. (Bilde: Espen Zachariassen)

Tror kraftselskapene går på fibersmell

  • IT

En stor del av norske kraftselskaper har de siste årene satset stort på utbygging av fiberkabler for høyhastighets internett- og TV-tjenester.

Fiberkablene legges nemlig i de samme grøftene som kraftkablene og skal gå til de samme kundene.

Men svært mange av fiberselskapene har gått i store underskudd de siste fem årene, ifølge teleanalytiker Tore Aarønes i Norsk Telecom.

Dyr utbygging

Han jobber med en analyse av fibermarkedet, og har samlet tall fra drøyt 40 av selskapene som bygger fibernett i Norge.

Disse har samlet investert rundt 4,5 milliarder kroner i fiber, noe som tilsvarer cirka 25.000 kroner per kunde. Underskuddet 2004-2008 for selskapene i analysen var på nesten 600 millioner kroner.

– Det er skremmende å se at det totale underskuddet øker år for år, sier Aarønæs til Aftenposten.

Han mener mange kommuner bør tenke seg litt om før de lar kraftselskapene bruke så mye penger på fiberutbygginger.

– Høl i huet

BI-professor Lars Thue er enig med ham.

– Den økonomiske telekollapsen i 2001 skyldtes i stor grad at mange hadde satset enorme beløp på fiber og annen teleinfrastruktur. Samfunnsøkonomisk er dette høl i huet. Energiverkene burde reflektere mer over hva som skjedde i 2001, sier Thue, som frykter en ny teleboble.

Lidenskap

Administrerende direktør Jan Larsen i Eidsiva Bredbånd mener teleinfrastruktur gir varige verdier for selskapene.

– Dette er livsverket vårt. Eidsiva Bredbånd er bygget på "mission", "vision" og "passion", sier han til Aftenposten.