E39 Hove-Osli

Fem norske entreprenører er prekvalifisert til E39 Hove-Osli

Sju søkte om å bli prekvalifisert. Fem blir med videre.

Modell av den nye veien.
Modell av den nye veien. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
14. okt. 2022 - 12:21

Sju entreprenører søkte om å bli prekvalifisert til å bygge E39 Hove-Osli, som er første etappe av Ålgård-Hove. Fem blir med videre.

Prosjektleder Geir Strømstad. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Prosjektleder Geir Strømstad. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

– Etter en grundig gjennomgang har vi kommet til at det er fem entreprenører som blir med videre i anbudsrunden. Nå skal vi ha samtaler med hver enkelt før tilbyderne skal gi sin første pris, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen i en melding.

Disse fem er prekvalifisert:

  • Stangeland Maskin
  • Bjelland & Jærentreprenør AF
  • Vassbakk og Stol
  • Bertelsen & Garpestad
  • Risa

Disse to ble ikke prekvalifisert:

  • Aldesa Construcciones, S.A, Spania
  • Impresa Pizzarotti & C.S.P.A - Italia

– Strekningen er tre kilometer med ny firefeltsvei, og er første etappe av ny E39 mellom Ålgård og Hove. Det skal også bygges flere brukonstruksjoner, lokalveier og gangstier. Etappen starter ved dagens toplanskryss ved Hove og kobler seg til dagens E39 ved Osli. Prosjektet er en del av Bymiljøpakke Nord Jæren, sier prosjektlederen.

Etter planen skal strekningen være ferdig våren 2026.

Med en lengde på fem kilometer kan denne bruen over Bjørnafjorden, som er en sentral del av Hordfast-planene, bli verdens lengste flytebru.
Les også:

Rapport: Fergefri E39 kan spare nær 100 liv

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.