Vegvesenet skal gjøre en del arbeider i noen tunneler på E16 i Vaksdal og Voss (Vestland fylke) og på riksvei 13 i Suldal (Rogaland).
Disse hadde gitt tilbud da fristen gikk ut 3. mai:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
AG Tunnel | 24.501.240 |
BMO Tunnelsikring | 27.558.550 |
Mesta | 29.603.142 |
NCC Norge | 31.420.441 |
Hylland | 33.421.380 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
I dette oppdraget skal to tunneler på E16 og fem tunneler på riksvei 13 få nytt PE-skum og litt av hvert annet.
– Vi er godt fornøyd med deltagelsen i konkurransen. Det er store og seriøse tilbydere som er interessert i oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å undertegne kontrakt med den nye entreprenøren før sommerferien, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen i en pressmelding.
Vedlikeholdsarbeidene starter kort tid etter signering, og skal være ferdige innen året er omme.
![E16 ved Løkjisberget Vestre Slidre i Valdres, før utbyggingen.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844633/Valdres%25202.jpg)
Ruster opp E16: Her kommer det en skjæring på 36 meter
Dette skal gjøres
På E16 er det Boga- og Jamnatunnelen på Vaksdal mellom Bergen og Voss som skal vedlikeholdes som en del av oppdraget.
– Det vi konkret skal gjøre her, er å demontere og fjerne plater som er i svært dårlig forfatning, renske området for løs stein, montere nye isoleringsmatter og brannsikre dem med sprøytebetong, seier Lykkebø i meldingen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
Det samme skal gjøres på en av de fem riksvei 13-tunnelene som er med i tilbudet, nemlig Gullhammartunnelen i Granvin i Voss, ikke langt fra Hardangerfjorden. I denne tunnelen har det vært store isproblemer i vinter.
Når mattene skal brannsikres med sprøytebetong, må det sprenges, slik at tunnelhøyden opprettholdes.
De andre riksveg 13-tunnelene i dette prosjektet ligger alle i Rogaland, nærmere bestemt i Suldal i Indre Ryfylke: Vika-, Vågs-, Hylstunnelen og Suldalsporten.
Her skal entreprenøren fjerne rustne nett i tunneltakene og sikre områdene med sprøytebetong og bolting. Også dette arbeidet vil medføre noe sprengning.
![Ny E16 og Ringeriksbanen skulle etter planen møtes her, ved Sundvollen i Buskerud. Etter et par måneder på innbytterbenken, er dobbeltsporet nå tilbake i Nasjonal transportplan.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843275/fellesprosjektetringeriksbanene16_vegogjernbanekroksund_780.jpg)
Overkjører regjeringen – tar disse prosjektene tilbake i NTP