TUNNELER

Fem firmaer vil ruste opp sju tunneler på E16 og riksvei 13

Tilbudene er på fra 24,5 til 33,4 millioner kroner.

Suldalsporten i Ryfylke.
Suldalsporten i Ryfylke. Foto: Statens vegvesen
3. mai 2021 - 15:31

Vegvesenet skal gjøre en del arbeider i noen tunneler på E16 i Vaksdal og Voss (Vestland fylke) og på riksvei 13 i Suldal (Rogaland).

Disse hadde gitt tilbud da fristen gikk ut 3. mai:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
AG Tunnel 24.501.240
BMO Tunnelsikring 27.558.550
Mesta 29.603.142
NCC Norge 31.420.441
Hylland 33.421.380

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

I dette oppdraget skal to tunneler på E16 og fem tunneler på riksvei 13 få nytt PE-skum og litt av hvert annet.

– Vi er godt fornøyd med deltagelsen i konkurransen. Det er store og seriøse tilbydere som er interessert i oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å undertegne kontrakt med den nye entreprenøren før sommerferien, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen i en pressmelding.

Vedlikeholdsarbeidene starter kort tid etter signering, og skal være ferdige innen året er omme.

E16 ved Løkjisberget Vestre Slidre i Valdres, før utbyggingen.
Les også

Ruster opp E16: Her kommer det en skjæring på 36 meter

Dette skal gjøres

På E16 er det Boga- og Jamnatunnelen på Vaksdal mellom Bergen og Voss som skal vedlikeholdes som en del av oppdraget.

– Det vi konkret skal gjøre her, er å demontere og fjerne plater som er i svært dårlig forfatning, renske området for løs stein, montere nye isoleringsmatter og brannsikre dem med sprøytebetong, seier Lykkebø i meldingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Det samme skal gjøres på en av de fem riksvei 13-tunnelene som er med i tilbudet, nemlig Gullhammartunnelen i Granvin i Voss, ikke langt fra Hardangerfjorden. I denne tunnelen har det vært store isproblemer i vinter.

Når mattene skal brannsikres med sprøytebetong, må det sprenges, slik at tunnelhøyden opprettholdes.

De andre riksveg 13-tunnelene i dette prosjektet ligger alle i Rogaland, nærmere bestemt i Suldal i Indre Ryfylke: Vika-, Vågs-, Hylstunnelen og Suldalsporten.

Her skal entreprenøren fjerne rustne nett i tunneltakene og sikre områdene med sprøytebetong og bolting. Også dette arbeidet vil medføre noe sprengning.

Ny E16 og Ringeriksbanen skulle etter planen møtes her, ved Sundvollen i Buskerud. Etter et par måneder på innbytterbenken, er dobbeltsporet nå tilbake i Nasjonal transportplan.
Les også

Overkjører regjeringen – tar disse prosjektene tilbake i NTP

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.