tunneler

Fem firmaer vil ruste opp sju tunneler på E16 og riksvei 13

Tilbudene er på fra 24,5 til 33,4 millioner kroner.

Suldalsporten i Ryfylke.
Suldalsporten i Ryfylke. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
3. mai 2021 - 15:31

Vegvesenet skal gjøre en del arbeider i noen tunneler på E16 i Vaksdal og Voss (Vestland fylke) og på riksvei 13 i Suldal (Rogaland).

Disse hadde gitt tilbud da fristen gikk ut 3. mai:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
AG Tunnel 24.501.240
BMO Tunnelsikring 27.558.550
Mesta 29.603.142
NCC Norge 31.420.441
Hylland 33.421.380
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

I dette oppdraget skal to tunneler på E16 og fem tunneler på riksvei 13 få nytt PE-skum og litt av hvert annet.

– Vi er godt fornøyd med deltagelsen i konkurransen. Det er store og seriøse tilbydere som er interessert i oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å undertegne kontrakt med den nye entreprenøren før sommerferien, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen i en pressmelding.

Vedlikeholdsarbeidene starter kort tid etter signering, og skal være ferdige innen året er omme.

Statens vegvesen skal prøve ut en egen kolonnekjøring for for tungbiler på E134 over Haukelifjell. Med krevende forhold over fjellet, blir det strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med.
Les også:

Vegvesen-test: Kolonnekjøring kun for trailere på Haukelifjell

Dette skal gjøres

På E16 er det Boga- og Jamnatunnelen på Vaksdal mellom Bergen og Voss som skal vedlikeholdes som en del av oppdraget.

– Det vi konkret skal gjøre her, er å demontere og fjerne plater som er i svært dårlig forfatning, renske området for løs stein, montere nye isoleringsmatter og brannsikre dem med sprøytebetong, seier Lykkebø i meldingen.

Det samme skal gjøres på en av de fem riksvei 13-tunnelene som er med i tilbudet, nemlig Gullhammartunnelen i Granvin i Voss, ikke langt fra Hardangerfjorden. I denne tunnelen har det vært store isproblemer i vinter.

Når mattene skal brannsikres med sprøytebetong, må det sprenges, slik at tunnelhøyden opprettholdes.

De andre riksveg 13-tunnelene i dette prosjektet ligger alle i Rogaland, nærmere bestemt i Suldal i Indre Ryfylke: Vika-, Vågs-, Hylstunnelen og Suldalsporten.

Her skal entreprenøren fjerne rustne nett i tunneltakene og sikre områdene med sprøytebetong og bolting. Også dette arbeidet vil medføre noe sprengning.

Måbøtunnelen på riksvei 7.
Les også:

Skal sikre riksvei 7-tunneler mot varmgang i vogntog

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.