OLJE OG GASS

Feilbygde livbåter

PROBLEMBÅTER: Disse livbåte viste seg å være for dårlig konstruert. I påvente av at de måtte forsterkes, måtte bemaning på plattformen redsuseres til et miniumum. Et innleid helikopter ble brukt som livbåt i dene perioden. Feilen forsinket fremdriften på plattformen.
PROBLEMBÅTER: Disse livbåte viste seg å være for dårlig konstruert. I påvente av at de måtte forsterkes, måtte bemaning på plattformen redsuseres til et miniumum. Et innleid helikopter ble brukt som livbåt i dene perioden. Feilen forsinket fremdriften på plattformen. Bilde: Anders J. Steensen
Per Erlien Dalløkken
14. jan. 2009 - 07:40

Etter en rekke tester kom det tirsdag fram at en krok som røk under en test, er laget av et annet stål enn det som står i spesifikasjonen til livbåten, skriver Stavanger Aftenblad .

– Dette kaller jeg juks. Det er blitt brukt et simplere materialet enn det som kreves. Situasjonen er svært alvorlig og jeg forventer at bransjen tar dette ytterst seriøst, sier Roy Erling Furre i fagforbundet Safe til avisen.

Løste ikke ut

To av StatoilHydros olje– og gassfelt, Veslefrikk og Kristin, har stuplivbåter av typen SS1000, produsert av Schat-Harding.

Under uttesting av disse er det oppdaget svakheter med utløsermekanismen ved at livbåtene ikke løste ut. Dermed reduseres livbåtkapasiteten dersom plattformene må evakueres.

Derfor ble bemanningen redusert til et minimum da det i forrige uke ble klart at livbåtene på de to oljeinstallasjonene ikke lot seg utløse.

Stenger hele Kristin

Redusert aktivitet på to plattformer

Tilbakeslag

Kjetil Hjertvik i Oljeindustriens Landsforening (OLF) er langt fra glad for de nye testresultatene.

– Nå må vi sjekke om det stålet produsenten har brukt er godt nok. Det vil være naturlig å ta en sjekk også på andre livbåter, sier han til Aftenbladet.

Pressetalsmann i StatoilHydro Geir Gjervan frykter at de står overfor ytterligere et tilbakeslag når det gjelder livbåtene, mens Petroleumstilsynet opplyser at de har iverksatt egen gransking.

Nye tester

Direktør Ove Røssland i Schat-Harding sier det har skjedd en produksjonsfeil.

– Ved testen viste det seg at det var brukt stålkvaliteten NVE-36 på både fundament og sideplater. Det skulle vært brukt Weldox900E på sideplatene, forklarer Røssland.

Han mener dette gjelder fem kroker som skal byttes ut snares. I dag skal det gjennomføres nye tester med korrekt stål.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.