PROBLEMBÅTER: Disse livbåte viste seg å være for dårlig konstruert. I påvente av at de måtte forsterkes, måtte bemaning på plattformen redsuseres til et miniumum. Et innleid helikopter ble brukt som livbåt i dene perioden. Feilen forsinket fremdriften på plattformen. (Bilde: Anders J. Steensen)

Redusert aktivitet på to plattformer

To av StatoilHydros olje– og gassfelt, Veslefrikk og Kristin, har stuplivbåter av typen SS1000, produsert av Schat Harding.

Under uttesting av disse er det oppdaget svakheter med utløsermekanismen ved at livbåtene ikke løste ut.

Dermed reduseres livbåtkapasiteten dersom plattformene må evakueres.



Redusert bemanning

StatoilHydro har, i samarbeid med vernetjenesten på plattformene, derfor begrenset bemanningen om bord på Veslefrikk.

– Tirsdag 6. januar ble den redusert til 58 personer, som tilsvarer det vi har av kapasitet på en lårelivbåt på Veslefrikk A. På Kristin–plattformen har vi innført begrensninger i arbeidsomfanget, slik at det ikke er anledning til å utføre arbeid som krever ekstra bemanning på hydrokarbonførende deler i prosessen, forteller informasjonssjef Geir Gjervan til tu.no.



Skal utbedre

På Veslefrikk var det to av tre utløsermekanismer som sviktet under en rutinemessig funksjonstest.

På Kristin sviktet en av to testede utløsermekanismer.

– Vi har satt ned en arbeidsgruppe som skal se på virkemåten av utløsermekanismene. De skal utarbeide nødvendige tiltak for å forbedre disse slik at vi unngår de problemene vi har med SS1000-livbåtene, forteller Gjervan.



Må vente

Inntil gruppen er ferdig med arbeidet og forbedringer gjennomført, vil ikke aktiviteten på feltene endres.

– Vi vet ikke når de vil komme opp i normal driftssituasjon igjen. Vi vil samarbeide med vernetjenesten offshore om når vi kan gå tilbake til normalsituasjon, sier Gjervan.



Forskjellige

Hver enkelt av utløsermekanismene for livbåtene må vurderes individuelt. Gjervan kan fortelle at de er individuelt tilpasset den enkelte livbåt og at det ikke er en egen standard for mekanismen.

På Veslefrikk er det montert tre nye livbåter, men disse vil ikke tas i bruk før problemene med utløsermekanismene er løst.



Helikopter

Maksimal bemanning på en plattform er bestemt av tilgjengelige plasser i livbåtene.

Vanligvis er det overkapasitet på 100 prosent, men når flere livbåter settes ut av drift, må bemanningen justeres deretter.

Kun i ytterste nødsfall vil livbåtene brukes til evakuering. Vanligvis brukes de ved mønstring ved nedstengingsalarmer, fordi det da er lett å få oversikt over bemanningen.

Hovedevakuering skjer via helikopter.

Det har tidligere vært problemer knyttet til de samme livbåtene ved at de har vært for svake i konstruksjonen. Livbåtene er forsterket, og skiftet ut.

Les også: Dårlige livbåter stopper oljeproduksjon