Båtkonstruktører

Får ikke tak i folk som kan tegne og designe framtidens hurtigbåter

Det blå havet trenger også folk som kan bidra til det grønne skiftet

Konsept: Skal energiforbruket radikalt ned må det foiler til.
Konsept: Skal energiforbruket radikalt ned må det foiler til. (Foto: Eker design)

Det blå havet trenger også folk som kan bidra til det grønne skiftet

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Bård Eker ønsker å bidra til å revolusjonere skrogkonstruksjonen og generell båtdesign i fremtidens hurtigbåter. Ikke minst vil han bidra til å få ned energiforbruket med 30 prosent, eller mer. Han har erfaring med marin elektrifisering.

Sammen med Evoy, som har konstruert det elektriske drivverket, har selskapet hans Hydrolift bygget en batteridreven utgave av sine egne fritidsbåter.

Problemet

Men Eker har et problem. Han får ikke tak i de folkene han ønsker seg.

– Jeg har søkt og søkt, men ingen har meldt seg. Det synes jeg er litt rart. Vi prøver å få til noe som er heidundrende fandenivoldsk. Det burde pirre folk med ambisjoner innen båtdesign, sier Eker.

– Alle mine eksisterende designere og konstruktører er fullt opptatt med andre prosjekter, og jeg hadde aldri trodd det skulle være så vanskelig å få tak i nye fagfolk til å bli med på å designe fremtidens fremkomstmidler på vannet, sier han.

Bekymret: Bård Eker trenger glupe designere og konstruktører som kan være med å revolusjonere elektriske båter. De er ikke lett å få tak i. Foto: Odd Richard Valmot

Eker er fast bestemt på å lykkes. Han mener mulighetene er store og synes det er bittert å kaste bort energi på unødig friksjon, enten den kommer fra miljødrivstoff, batterier eller hydrogen.

– Dette er et problem vi må fikse. Det finnes allerede mange alternative løsninger. Nå gjelder det bare å klekke ut den aller beste ideen, sier han.

Idealdesigneren han ser for seg, enten de kaller seg marinarkitekt eller båtdesigner, har solid utdannelse med teorien under huden og noen års praksis for å slipe den til.

– En slik mulighet burde jo appellere til ambisiøse folk som ønsker å være med på det grønne skiftet på sjøen, sier Eker

Konsept: Det er flere elementer som kan redusere energiforbruk i framtidens hurtigbåter. En ting er foiler, men steppede skrog, motorer i poder og andre elementer kan gjøre elektrisk båtdrift til en praktisk realiet Foto: Eker design

Lettere å få jobb

Instituttleder Sverre Steen ved NTNUs Institutt for marin teknikk er enig i at det er en mangel på folk med utdannelse fra hans institutt, men det er en relativt ny situasjon.

– Det er ikke lenge siden det var litt vanskelig å få jobb for mange av de som ble utdannet her. Det samme gjaldt nok ved mange andre tradisjonelle studieretninger ved NTNU. Det har vært en økende trend mot at studenter vil ha noe som er IT-relatert. Nå er situasjonen vår snudd. Vi blir kontaktet av industri og bedrifter som vil ha tak i studenter som har studert marin teknikk, sier han.

Instituttet utdanner rundt 100 sivilingeniører årlig, men det er neppe et stort antall av dem som vil karakterisere seg som båtdesignere. Det er ingen ren utdannelse av slike i Norge, men de med marinteknisk bakgrunn har mye av det teoretiske grunnlaget i orden.

– Svært mange av de vi utdanner går til store selskaper som DNV, Aker Solutions, Sintef, mange rederier og de som bygger skip og skipsutstyr, sier Steen.

For få studenter: Instituttleder Sverre Steen ved NTNUs Institutt for marin teknikk erkjenner at markedet for studentene de uteksaminerer vil ha flere en de som er tilgjengelige Foto: NTNU

Mange nye utfordringer

Han tror at det er mange faktorer som har økt behovet for sivilingeniører i marin teknikk. Ikke minst alle på grunn av alle problemstillingene som det grønne skriftet har medført.

– Vi må finne nye løsninger for å redusere utslipp fra skip og vi må utvikle offshore vind. Selv om behovene også er store i olje- og gassnæringene er nok interessen hos studentene litt lavere på dette området. Men det er store behov for fagfolk i de nye næringene vi må utvikle for å erstatte olje og gass. Slik som innen havbruk der vi trenger nye konstruksjoner, både åpne og lukkede, sier han.

Les også

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå