IT

Etter 40 år produseres det norske radioer igjen

1. sep. 2013 - 18:52
Vis mer

Etter at Tandberg og Radionette forsvant på 70-tallet, ble det slutt på norsk radioproduksjon.

Importen overtok, mens Huldra, Sølvsuper og Kurér ble del av den stolte radiohistorien.

Nå, rundt 40 år etter, er et nytt radioeventyr under oppseiling. Drevet frem av digitaliseringen av radionettet.

DAB-pionerer

Ingen har solgt flere DAB-radioer i Norge enn selskapet TT Micro, som ble etablert av gründerne Tom og Tore Vedvik.

De var DAB-pionerer i Norge, og lanserte merket Pinell for flere år siden. Senere har de fulgt opp med billigere modeller under merket Tiny.

Både Pinell og Tiny er utviklet og produsert i Kina med en del modifikasjoner som Tom og Tore mente var nødvendige.

Til nå har de solgt over 100.000 radio­er bare av merket Pinell SuperSound.

Les også: Har du LP-er, er dette maskinen du skal ha

Egen radio

Etter å ha solgt radioer i årevis økte interessen for radio og lyd. Selv om de var fornøyde med radioene, ville de lage sin egen – med enda bedre lyd og egenskaper.

For å gjennomføre prosjektet ansatte de sivilingeniør Andreas Erlandsen. Han har stått for design og hentet inn ekspertise fra ulike land i Europa for at lyd og radioteknologi skulle bli så bra som mulig.

Alt ble styrt fra Norge.

– Det er utrolig mange ulike detaljer å tenke på. Vi ville at Pinell Go skulle ose av kvalitet, være liten, ha veldig god lyd og gå lenger på batteri enn noen andre. Det har gjort at vi har valgt høyttaler, elektronikk, skjerm og batteri som har kostet mer, men vi synes resultatet taler for seg, sier Vedvik.

Siden lanseringen 14. mai har Pinell One tatt det norske markedet med storm. Den første serien på 3000 ble revet bort langt raskere enn de hadde forestilt seg.

– Vi hadde håpet å selge 5000 i år. Nå ser det ut til at vi selger 12.000, og jeg tror vi når 30.000 neste år. Ikke dårlig for noe vi har konstruert her i landet, sier Tom Vedvik.

Les også: Blodfersk sivilingeniør vil revolusjonere amatørradioen

Eksport

TT Micro har posisjonert seg godt i forhold til radio­digitalseringen. De har kommet inn i Sveits, England og Australia – og ser at Tyskland og Benelux kan bli store markeder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi tror eksportpotensialet er mye større enn det norske markedet på sikt, men det er alltid en stor fordel å ha et solid hjemmemarked, sier han.

Den ferdige radioen produseres i Kina.

– Det viktige er hvor den konstrueres og selges fra. Det er ingen som tenker på Iphone som en kinesisk telefon. Vi tror vi har funnet en veldig god modell når vi designer i Norge, kombinerer det med utviklingsekspertise fra Europa og produserer i Kina. Dette har gitt oss blod på tann, og vi er i gang med utvikling av flere produkter. Nå har vi flere radioer og lydprodukter i arbeid, og det første er snart klart for markedet, sier Tom Vedvik.

– Det viktige er hvor den konstrueres og selges fra. Det er ingen som tenker på Iphone som en kinesisk telefon. Vi tror vi har funnet en veldig god modell når vi designer i Norge, kombinerer det med utviklingsekspertise fra Europa og produserer i Kina. Dette har gitt oss blod på tann, og vi er i gang med utvikling av flere produkter. Nå har vi flere radioer og lydprodukter i arbeid, og det første er snart klart for markedet, sier Tom Vedvik. Fra papp til produkt: Tom Vedvik i TT Micro viser utviklingstrinnene fra den første pappmodellen via plast og prototyp til ferdig produkt. foto: Odd R. Valmot

Les også:

Snart får vi 10 Gbit/s fra tv-kabelen

Denne lille boksen er alt som skal til for en bedre filmopplevelse  

Carl Henrik gjenskaper stereo- lyden

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.