Skipsfartens andel av verdens totale klimautslipp utgjør tre prosent.  Men skipsfarten øker og tiltak må settes inn, fastslår en norsk rapport.
Skipsfartens andel av verdens totale klimautslipp utgjør tre prosent. Men skipsfarten øker og tiltak må settes inn, fastslår en norsk rapport. (Bilde: Anders J. Steensen)

- Ett av tre skip blir avbestilt

  • Industri

Skipsfarten og verftsnæringen har bare sett starten av problemene for bransjen, spår finanseksperter innen shipping.

I tillegg er det bestilt for mange nybygg, spesielt i bulk- og containersegmentet, mener analysesjef Erik M. Andersen i skipsmeglerhuset R.S. Platous, ifølge Dagens Næringsliv.

- Blir ikke levert

Andersen varsler en bølge av kanselleringer av nye tørrlastskip på verftene, og at hvert tredje bulk- og containerskip som er i ordre aldri vil bli levert, .

- Det er ikke urealistisk å regne med at tredjeparten av de nye tørrlast- og containerskipene som er kontrahert på verftene aldri vil bli levert. I tillegg vil det trolig bli forhandlet om utsatte leveringer av flere av de gjenværende nybyggene, sier Andersen til avisen.

Varsler konkurser

Banksjef Carl E. Steen i Nordeas shippingavdeling tror flere verft vil slite tungt og at noen kommer til å gå overende på grunn av finanskrisen.

- Det som har skjedd i finanssektoren vil i dramatisk grad påvirke leveringsprogrammet for nye skip, sier lederen for Nordeas shippingavdeling, sier banksjefen.

Spekulative bestillinger

Verftene sliter med å skaffe byggelånsfinanseiering og har problemer med å stille garantier overfor rederiene for innbetalinger av avdrag på skipene i løpet av byggeperioden.

Samtidig faller verdiene på skip som kanskje ble bestilt til en høyere pris enn hva skipet er mulig å omsettes for i dagens marked.

Steen mener det har vært mange spekulative bestillinger av nybygg, særlig i tørrlast og containershipping.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå