VALGETS KVAL: Ordfører Odd Reinsfelt i Bærum kommune mener Regjeringen bør ta ansvar for europaveiene selv, istedenfor å dytte det over på lokalpolitikerne. (Bilde: Karl Branaas, Asker og Bærum budstikke)

– Et valg mellom pest og kolera

– Vi har i prinsippet gitt vår tilslutning til etappevis utbygging med bompengefinansiering. Ikke fordi vi vil, men fordi det er nødvendig. Det er et valg mellom pest og kolera, hvor kolera er bompengefinansiering og pesten er å ikke få noen veiutbygging, sier ordfører Odd Reinsfelt (H) i Bærum kommune.

Over 50 % bompenger

Det er byggingen av firefelts vei på E16 Bjørum – Skaret, i kommunene Bærum og Hole, han snakker om.

Regjeringen nevner strekningen i Nasjonal transportplan (NTP), men påpeker at prioriteringen er betinget av at det blir tilslutning til delvis bompengefinansiering.

Delvis bompengefinansiering er allerede vedtatt på E16 fra Sandvika til Wøyen i Bærum kommune.

Der betyr "delvis" at 1 milliard av totalkostnaden på 1,4 milliarder skal finansieres av bompenger.

– Det er underlig at en europavei skal lokalfinansieres. Sier vi ikke ja, blir ikke Stortingets europavei utbygget. Sier vi ikke ja til bommer der det er nok trafikk til at staten tjener på det, sendes pengene dit det ikke er noen vits å ha bommer fordi det ikke er trafikanter nok. Det er skikkelig bakvendtland, sier Reinsfelt.

Les også:

Ulykkesvei

E6 fra Mosjøen til Osen i Nordland er en annen strekning som nevnes i NTP.

Den er i svært dårlig teknisk stand og svært ulykkesbelastet, samtidig som den har betydning for all transport fra nord til sør.

Å få utbedret strekningen har vært et folkekrav i flere tiår, men isteden har mangelen på et vedtak gjort at alle nybygginger stopper – fordi Vegvesenet ikke vet hvor den nye E6 skal gå.

– Staten burde ta ansvaret

Når strekningen nå kommer inn i NTP, er det i en liste over prosjekter det kan bli aktuelt å prioritere i siste seksårsperiode.

Det står også at utbedringen muligens kan forseres dersom det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av E6-utbyggingen på Helgeland.

– Ingen er for bompengefinansiering, men det har blitt sånn at det må til for å nå frem i potten fra Stortinget. Vi må gå med på det, selv om jeg mener staten burde ta ansvaret for E6 som hovedtransportåre uten bompengefinansiering, sier kommunalsjef for samfunnsutvikling, Trond Kaggerud, i Vefsn kommune.

Uklar fordeling

I Aust-Agder vil Regjeringen prioritere utbygging av E18 til firefelt vei på strekningen Tvedestrand – Arendal dersom det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering.

Når OPS-prosjektet Grimstad – Kristiansand åpner, vil denne E18-strekningen stå igjen i svært dårlig stand.

Bystyret i Arendal kommune har vedtatt, med bare Fremskrittspartiet imot, at de skal godta bompenger.

– Det måtte til for å få den inn i NTP, og selv om det i utgangspunktet ikke er greit så er det slik veier finansieres nå. Jeg tror folk er villige til å betale når de kjører på en fin vei, men hvor mye av kostnaden på cirka 3 milliarder staten skal ta, og hvor mye som skal betales lokalt, det må diskuteres, sier ordfører Torill R. Larsen (Ap) i Arendal kommune.

Les også: Vegdirektøren meget godt fornøyd