PROSJEKTER

2200 tunnelmetre er ferdige: Et forbilledlig tunnelprosjekt

Arbeidet med rehabiliteringen av to tunneler i Nordhordland har gått særdeles bra. Hva er grunnen til det?

2200 nye og trivelige tunnelmetre er ferdige. Merk rømningslyset i form av ledelist.
2200 nye og trivelige tunnelmetre er ferdige. Merk rømningslyset i form av ledelist. Foto: Statens vegvesen
15. apr. 2020 - 21:45

Ja, «forbilledlig» er et begrep som Vegvesenet sier er dekkende. Og hvorfor det, tro?

Jo, en flink entreprenør, som etaten har god erfaring med. I samme distrikt har Birkeland også håndtert Masfjordtunnelen, som sto ferdig i fjor. Og nå er firmaet godt i gang med et annet prosjekt: Eikefetunnelen lenger sør langs E39.

Vis mer

– Tunnelprosjektet har gått veldig bra. Litt ekstraarbeid har det vært, men vi har hatt en flink entreprenør som vi ikke har hatt noen konflikter med. Et forbilledlig prosjekt, sier Vegvesenets byggeleder Ronny Våga.

– En temmelig standard jobb med å oppgradere to tunneler, sier han.

Prosjektet har kort sagt blitt fullført innenfor avsatt tid, og innenfor kostnadsrammen, og det har ikke vært noen utfordringer underveis.

KLP Eiendom i Trondheim er først ute med å installere energilageret Cartesian Thermal Box, et norskutviklet, termisk energilager til næringsbygg. På bildet: Håkon Selvnes og Frode Iglebæk i Cartesian til venstre. Jonas Brenntrø i KLP til høyre.
Les også

Ny måte å utnytte gamle prinsipper på: Gir billigere strøm og jevnere forbruk

 

Termisk trafikkovervåking

Begge tunnelene ligger på E39 i Masfjorden i Nordhordaland, og de ble bygd i 1986.

– Dette er det andre prosjektet av tunneloppgradering i Region vest som bruker termisk trafikkovervåking. Systemet har vist seg å fungere meget godt, med svært få feilalarmer og mange muligheter for deteksjoner, sier Våga.

Under støpingen av en føringskant ved Matrebergtunnelen. Ledebilkjøring pågår. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Under støpingen av en føringskant ved Matrebergtunnelen. Ledebilkjøring pågår. Foto:  Statens vegvesen

Og: Spesielt er at Vegvesenet i Matrebergtunnelen har testet ut en ny type rømningslys: Sammenhengende ledelyslister og ikke punktvise ledelys. Altså lysende LED-lister i passe høyde på tunnelveggen, og de tennes automatisk om tunnelen blir stengt, eller ved behov. Lysene skal hjelpe trafikantene med å rømme en røykfylt tunnel hvis det skulle bli tunnelbrann.

– Ledelyslistene gir et godt og positivt resultat. Det kommer vi til å fortsette med. Litt dyrere enn andre løsninger, men vel anvendte penger, sier Våga til Våre Veger.

Sluttproduktet er et fint pulver som brukes i termiske sprøyter. Det kreves ikke spesialutstyr, men sprøytemaskinene må konfigureres slik at de har rett temperatur og hastighet for å legge ThermaSiC.
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

 

Entreprenøren: – Utrolig greit

Tunnelene har fått video og termisk trafikkovervåking. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Tunnelene har fått video og termisk trafikkovervåking. Foto:  Statens vegvesen

Anleggsleder Pål Børslid i Birkeland Entreprenørforretning i Gulen er enig med Vegvesenet: – Det har gått utrolig greit. Vi hadde jo en jobb med Masfjordtunnelen i samme område, og så fikk vi denne kontrakten i sluttfasen. Forholdet til byggherren har vært svært godt. Og så var vi heldige og fikk Eikefettunnelen, og da blir det nytt oppdrag med samme gjengen og samme gode tone, sier han.

– Det eneste som trekker ned er bilister som ikke respekterer at vi har stengt og presser seg forbi sperringene. Det er litt for mye av det, sier Børslid.

Og han er også enig i effekten av de nye ledelyslistene i Matrebergtunnelen: – Etter vårt syn er de en suksess. De gir sammenhengende og mye bedre lys, sier han.

Denne reportasjen står også på trykk i Våre Veger nr. 3/4 i 2020.

Trykk her for å bestille abonnement på bladet.

Kitemill utvikler flygende kiter eller drager som er festet til en bakkestasjon med en vinsj. De kan ta seg inn i sterke vinder i opptil 800 meter.
Les også

Godkjenner å bruke drager til vindkraft – norske gründere jubler

  

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.