Elektrifisering av skip

– Et alvorlig feilgrep hvis elektriske oljeskip ikke får grønt stempel

Rederiforbundet lobbyerer mot nye EU-regler.

Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund. Bak til venstre ligger supplyskipet Viking Energy som skal få installert en ammoniakkdrevet brenselcelle om bord.
Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund. Bak til venstre ligger supplyskipet Viking Energy som skal få installert en ammoniakkdrevet brenselcelle om bord. (Foto: Tore Stensvold)

Rederiforbundet lobbyerer mot nye EU-regler.

Nylig skrev TU at elektriske skip som frakter fossilt brennstoff ikke vil kvalifisere som grønt i EUs kommende regelverk for grønn finans, kalt taksonomien. Dette vil påvirke hva banker og investorer kan tilby av finansiering og lån.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no, digi.no og karriere360.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Tilsvarer Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Tilsvarer Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå