Enova kunne fått mer ut av pengene, mener Riksrevisjonen

– Det er ikke tilfredsstillende at Enova ikke får mer ut av pengene, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Enova har begrenset sitt bidrag til en effektiv omstilling av veitransportmarkedet, mener Riksrevisjonen.
Enova har begrenset sitt bidrag til en effektiv omstilling av veitransportmarkedet, mener Riksrevisjonen. Foto: © Volvo Trucks Corporation. All rights reserved.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. nov. 2023 - 13:01

Klimagassutslippene fra veitransportmarkedet er vesentlige og har stor betydning for at Norge skal oppfylle klimaforpliktelsene. Siden 2015 har Enova hatt ansvar for å bidra til å redusere klimagassutslippene i transportsektoren. De skal prioritere innsatsen der den gir mest effekt og muligheten for å påvirke utviklingen er størst.

Enova har vært klar over at støtteordningene til elektriske varebiler og lastebiler ikke har fungert etter hensikten, men har likevel brukt lang tid på å justere støtteordningene.

Elsie Caspersen, fagansvarlig for maritim i miljøorganisasjonen Zero Norge, finne få lyspunkter i budsjettforliket mellom SV og regjeringen.
Les også

Maritim næring: Kjenner igjen lite fra SVs alternative budsjett

Gikk tre år før støtten kom

Enova mente i 2017 at elektriske varebiler var kjøretøygruppen med de største mulighetene for markedsendring. De så selv at søknadsprosessen og rapporteringen de krevde fra tilskuddsmottakere ble oppfattet som omfattende. Likevel gikk det nesten tre år fra støtteordningen ble opprettet, til de endret vilkårene, skriver Riksrevisjonen i rapporten.

– Ved å bruke så lang tid på å endre vilkårene, har Enova begrenset sitt bidrag til en effektiv omstilling av veitransportmarkedet. En raskere endring i vilkårene kunne ha framskyndet utviklingen, sier Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Departementets aktivitetskrav 

Styringen av Enova skal skje på et overordnet nivå. Det tilsier at Enova skal ha stor faglig frihet når de vurderer hva som bidrar mest effektivt til omstillingen. Likevel har Klima- og miljødepartementet stilt flere spesifikke aktivitetskrav til dem i styringsavtalen.

Departementets bakgrunn for å stille slike krav er å skape trygghet om at Enova skal støtte ulike områder og sikre at de prioriterer disse.  

Departementets bruk av øremerkede tilskudd og aktivitetskrav gir risiko for at midlene ikke blir brukt der de gir størst effekt.

– Klima- og miljødepartementet har ikke gitt Enova tilstrekkelig frihet til å bruke virkemidlene på en hensiktsmessig måte. Det er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen la frem en ny rapport onsdag formiddag med oppfølging av blant annet Banenor.
Les også

Riksrevisjonen kritisk til Bane Nor: – Lite tilfredsstillende

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.