Effekttariff

Energi Norge mener effekttariffer vil være bra for elbil-eiere

Kundedata fra Tibber viser at 60 prosent av kundene allerede har flyttet ladingen til de billige timene.

Tibber ser at 60 prosent av kundene deres allerede bruker funksjonen i appen som styrer elbil-ladingen inn mot de billigste timene i døgnet. Dette gir et annet lademønster enn for de andre kundene.
Tibber ser at 60 prosent av kundene deres allerede bruker funksjonen i appen som styrer elbil-ladingen inn mot de billigste timene i døgnet. Dette gir et annet lademønster enn for de andre kundene. (Foto: Tibber/Energi Norge)
EKSTRA

Kundedata fra Tibber viser at 60 prosent av kundene allerede har flyttet ladingen til de billige timene.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

– Vi kjører mange analyser og har hatt millioner av ladesesjoner. Og vi ser at 60 prosent av kundene våre allerede bruker muligheten til å styre billadingen etter strømprisen, sier Edgeir Vårdal Aksnes, gründer bak strømselskapet Tibber.

Appen deres bruker data fra AMS-måleren til å flytte strømforbruk til timer der strømmen er billig.

Ulf Møller, næringspolitisk rådgiver i Energi Norge. Foto: Øystein Andreas Bjerke

Aksnes reagerer på at NVE vil ha effekttariffer for å hindre at elbileiere lader bilen på forbrukstoppen om ettermiddagen. NVE har beregnet at det vil koste samfunnet 11 milliarder i nye nettutbygginger. 

– Vi vil vise fram våre tall, så ikke NVE gjør en beslutning basert på en hypotese. Ser man på tallene, velger forbrukerne allerede å flytte forbruket til riktige timer i døgnet. NVE bør vente og se om det faktisk blir et problem, i stedet for å anta, sier Aksnes.  

Les også

– Effekttariffer blir bra for elbil-eiere

Trolig er ikke Tibbers kunder helt representative for befolkningen. Elbil-tettheten er større, og det er kanskje teknologiinteressen også. 

Men heller ikke Elbilforeningen er tilhengere av effekttariffer. TU skrev i går at Elbilforeningen også ser en endring i folks ladevaner, og mener de nye ladeløsningene må få tid til å virke før man vurderer effekttariffer.

Energi Norge, kraftselskapenes interesseorganisasjon, mener derimot at effekttariffer vil være bra for elbileiere:

– En omlegging hvor kWh-prisen går ned og effektleddet opp, vil bare være fordel for dem som kan flytte ladingen til natta, sier Ulf Møller, næringspolitisk rådgiver i Energi Norge. 

Han mener kraftbransjen må bli flinkere til å fortelle hva effekttariffer faktisk vil innebære.

– 90 prosent av kundene vil betale det samme som i dag, noen kan betale mindre og andre må betale mer. Bransjen får ikke ta inn mer penger totalt, men vi mener det er mer rettferdig. Det er bra å flytte på litt lasten og investere mindre i nett, sier Møller.

Les også

Svingende strømpris er nok incentiv

Med en app kan bileieren stille inn når bilen skal være ferdig ladet. Ut over det kan man la appen styre når ladingen skal skje. Tibber

Edgeir Aksnes i Tibber mener derimot at kundene allerede har incentiver til å flytte strømforbruket til for eksempel natta. Han peker på at strømprisen i mai svingte fra 5 til 50 øre fra natt til dag. 

– Kundene får gevinst i form av lavere strømpris, og det holder. Utspillet om elbillading virker som et politisk påskudd for å innføre et komplekst system, sier Aksnes.

– Ville ikke effekttariffer vært positivt for etterspørselen etter Tibbers produkt?

– Jo, ironisk nok ville det være en kjempefordel for oss. Men vi vil gjøre strøm så enkelt som mulig. Her må man faktisk se konsekvensen før man innfører noe som vanskelig å forstå, sier Aksnes.

Han tror at folk allerede sliter med å forstå strømregningen sin, for eksempel at nettleie og strømpris er to forskjellige ting.

– Skal man da i tillegg innføre en effektpris, som kanskje ikke går i takt med strømprisen? Hvordan skal forbrukerne skjønne det? Utviklingen bør gå i retning enklere og bedre for forbrukerne, mener Aksnes.

60 prosent av Tibbers kunder bruker app-funksjonen som styrer ladingen inn mot de billigste timene i døgnet (grønn graf). Uten smartlading (oransje) følger ladingen i større grad priskurvene. 23. juni ladet Tibbers «ikke-smarte» kunder aller mest når prisen var på det høyeste. Dataene er hentet ut fra 5000 Tibber-kunder over fem dager (19.-23. juni i år). 

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå