Endeterminaler eller støtputer monteres i enden av rekkverk eller langsgående sikring langs vei for å redusere skadene hvis et kjøretøy skulle kjøre på enden av rekkverket.
I slutten av september fikk leverandør Brødrene Dahl se effekten av utstyret ved en veistrekning i Kongsvinger.
![Her ser vi at endeterminalen har skjøvet seg bortover ramma under sammenstøtet. <i>Foto: Brødrene Dahl</i>](https://images.gfx.no/290x/2479/2479551/IMG_1307.jpg)
– Det viser viktigheten av å bruke riktig utstyr som beskytter både trafikanter og ikke minst de som arbeider langs trafikkert vei, sier produktsjef Jarle Rogn Jacobsen i Brødrene Dahl.
Han har sendt Veier24 bilder som viser resultatet når en endeterminal ble påkjørt to ganger i løpet av to dager på veien i Kongsvinger.
Først var det en personbil som traff endeterminalen på venstresiden i helga. Bilen kunne kjøre videre for egen maskin, men terminalen fikk skade på venstre side.
Påfølgende mandag kjørte en buss på endeterminalen, med direkte treff i front.
– Terminalen fungerte som den skulle, selv om den var skadet/defekt i siden før bussen traff den i front. Dersom terminalen ikke hadde vært montert ville mest sannsynlig utfallet vært vesentlig mer alvorlig i begge tilfellene, sier Jacobsen.
![Endeterminalen ble først påkjørt på siden av en personbil. <i>Foto: Brødrene Dahl</i>](https://images.gfx.no/290x/2479/2479549/SMA%2520t2%2520Kongsvinger1.png.jpg)
Produktet heter SMA Endeterminal T2 på stålplate, og denne type utstyr er påbudt å bruke der hastighetene ved veiarbeidsområdet er 70 eller 80 km/t.
– Produktet kobles til Protec 100, Vario-Guard eller Duo-Rail langsgående tung sikring med et godkjent koblingselement for å sikre en sammenhengende konstruksjon, forteller Jacobsen.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
Selve konstruksjonen, som i dette tilfellet var Protec 100, beveget seg kun 15 centimeter under sammenstøtet.