Den mobile lastebilskanneren er en såkalt singleviewskanner, som gir operatøren et 2D-bilde av objektet sett fra siden. Andre typer skannere er dualview, og kan derfor vise innholdet av for eksempel en container i 3D. Programvaren i skanneren inneholder bildegjenkjennings-algoritmer, og kan settes opp til automatisk varsling hvis mistenkelige gjenstander dukker opp på skannebildene.
Den mobile lastebilskanneren er en såkalt singleviewskanner, som gir operatøren et 2D-bilde av objektet sett fra siden. Andre typer skannere er dualview, og kan derfor vise innholdet av for eksempel en container i 3D. Programvaren i skanneren inneholder bildegjenkjennings-algoritmer, og kan settes opp til automatisk varsling hvis mistenkelige gjenstander dukker opp på skannebildene. (Bilde: Skat)

Nautilus og Nuctech mobile skannere

En kraftig skanner undersøkte ubåten Nautilus. Slik virker den

  • Nautilus

Denne uken skannet det danske toll- og avgiftsdirektoratet (Skat) ubåten Nautilus for å sjekke om det fantes hulrom som politiet hadde oversett. Skanneren er den mest avanserte som direktoratet har hatt. Her kan du lese hvordan den fungerer.

Tirsdag fikk etterforskere fra Københavns Politi assistanse fra Skat i forbindelse med etterforskningen av hendelsene ombord på ubåten UC3 Nautilus, som kostet den svenske journalisten Kim Wall livet.

Siden 2006 har Skat brukt lastebil-monterte røntgenskannere for å undersøke biler, lastebiler og containere for ulovlig innhold.

Smuglerne gjør store anstrengelser for å skjule sigaretter, narkotika, våpen, ufortollede varer og til og med mennesker, så politiet trengte spesialistene fra Skat for å finne skjulte rom og mistenkelige gjenstander.

– Skanningen gjennomføres på bakgrunn av mange forskjellige henvendelser om mulige hulrom i ubåter generelt og konkret også i forhold til Nautilus. Vi søker naturligvis etter spor etter en forbrytelse, samt et mulig gjerningsvåpen og annet. Det må understrekes at skanningen foretas for å utelukke at det kan finnes rom som ikke er gjennomsøkt, og ikke på bakgrunn av en konkret mistanke om dette, skriver politiet i en pressemelding.

Skat har to mobile skannere som kalles Munin og Ravnen. Ravnen er den nyeste og mest avanserte, og det var den som var på besøk i Nordhavn, hvor Nautilus er tatt opp på land etter at den gikk ned i Køge Bugt.

Kan trenge gjennom 320 mm stål

Skanneren kommer fra den kinesiske produsenten Nuctech og har modellbetegnelsen MT1213DE. Den er utstyrt med en lineær akselerator som sender ut røntgenstråler med 3 og 6 MeV (megaelektronvolt) samtidig.

Når den skal skanne en container, en lastbil eller – som i går – en ubåt, kjører lastebilen opp bak det som skal skannes. Deretter foldes det ut en lang arm som kan rekke over på den andre siden av det som skal skannes. Armen inneholder detektorer som registrerer hvor mye stråling som kommer gjennom objektet.

Men før man kan skanne, må det etableres en sikkerhetssone rundt skannestedet, så det sikres at det ikke er forbipasserende som kan bli truffet av strålingen. Hvis det skulle være personer inne i containeren eller lastbilen, utsettes imidlertid ikke de for den samme risikoen, forteller direktør Lars Gleerup fra bedriften Norad, som har levert skanneren sammen med Nuctech.

– Hvis en person skjuler seg inne i en container som skannes, vil strålingen som personen mottar ikke overskride den tillatte årlige dosen, forsikrer han.

Likevel er det en grundig sikkerhetsprosedyre som skal gjennomføres før skanningen settes i gang. Blant annet må sjåføren ut av førerhuset. Inne fra kontrollrommet kan skannegruppen styre lastbilen og kjøre den framover slik at skanneren passerer emnet.

Skanneren er ifølge Nuctech kraftig nok til å trenge gjennom 320 mm stål.

Kjenner selv igjen våpen

Innholdet av det skannede objektet vises på skjermer i kontrollrommet med ulike farger som forteller om materialene er organiske, uorganiske, metall eller annet med høy tetthet. Dessuten er programvaren konstruert for å varsle hvis bildegjenkjennings-algoritmene oppdager et objekt som virker mistenkelig.

– Det er her vi finner den største utviklingen. De fleste leverandører bruker faktisk røntgenkilder fra de samme få produsentene, og de skiller seg bare fra hverandre innen design og kvaliteten av delkomponenter i maskinen og programvaren. Her er muligheten til å få automatisk varsling hvis det er noe mistenkelig svært viktig, forteller Gleerup.

Derfor er for eksempel ulike materialers røntgensignatur lagt inn i programvaren, men systemet kan også varsle hvis det er noe som mangler.

– Hvis vi tar ubåten som eksempel, kan programvaren se at det er snakk om et stort og massivt emne. Og dersom det er et område hvor det helt tydelig er mindre materiale, så kunne det tyde på et hulrom, og da kan den varsle om det.

Oppdaget ikke noe nytt

Men skanneren fant ikke noe overraskende. Det fortalte drapssjef Jens Møller onsdag til danske TV2 Nyhederne.

– Det var hulrom der vi forvent å finne hulrom – men det var ingen ting å finne.

Artikkelen ble først publisert på Ing.dk

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)